Najbardziej zaskakujące połączenia branż w korporacjach

8 maja, 2024 Wyłączono przez Dawid
Najbardziej zaskakujące połączenia branż w korporacjach

Wiele przedsiębiorstw poszukuje typowych rozwiązań i niestandardowych ścieżek rozwoju. W wyniku tego powstają bardzo zaskakujące połączenia różnego rodzaju branż. Możemy znaleźć producentów elektroniki, którzy wchodzą w świat mody, gigantów technologicznych inwestujących w odnawialne źródła energii.  Z czego wynikają tak odmienne realizacje produktów lub usług?

Przykłady nietypowych powiązań branż  w firmach 

Coraz więcej firm decyduje się na eksplorację obszarów działalności pozornie odległych od pierwotnej sfery. Dzięki temu zabiegowi docierają do grona szerszych odbiorców, jednocześnie tworzą nieoczekiwane połączenia, a także wprowadzają unikatowe produkty na rynek.

Jakie zatem nietypowe połączenia wykorzystują niektóre przedsiębiorstwa, i jakie korzyści mogą z tego wynikać?

PepsiCo 

Donald Kendall, prezes Pepsi-Cola, oraz Herman Lay, prezes Frito-Lay, w 1965 roku postanowili stworzyć markę, która będzie jednocześnie dostarczać słone przekąski, a także colę. Dzisiaj nikomu nie trzeba mówić, jak bardzo popularna jest ta firma, a jej produkty znajdziemy w ponad 200 krajach.

PepsiCo a Tropicana 

Ciekawym połączeniem branż dla PepsiCo okazała się Tropicana oferująca w swoim asortymencie soki. Na ich stronie możemy zauważyć zachęcanie do zdrowego i aktywnego trybu życia. Znajdziemy tam badania naukowe, a także przepisy. 

Nie ulega wątpliwości, że jest to dość ciekawe zestawienie, zważywszy na to, że PepsiCo kojarzy się głównie z napojami gazowanymi oraz słonymi przekąskami, czyli słowem niczym zdrowym.

PepsiCo a Quaker Oats 

Podobna sytuacja dotyczy marki Quaker Oats, którą PepsiCo zakupiło w 2001 roku. Na ich stronie otrzymamy m.in. płatki owsiane, zbożowe czy przekąski ryżowe.

Można byłoby się zastanawiać, skąd taka decyzja PepsiCo jeśli chodzi o inwestycje w takie marki jak Tropicana czy Quaker Oats. Decyzje możemy wyczytać w samej wizji marki, która mówi o tym, że ich celem jest zostanie światowym liderem w dziedzinie napojów oraz wygodnej żywności.

Nestle

Innym ciekawym przykładem marki, która zastosowała wiele ciekawych połączeń branż, jest firma Nestle. Specjalizuje się nie tylko w produkcji żywności dla ludzi, ale także karmy dla zwierząt i mleka dla niemowląt. Znajdziemy w ich asortymencie również płatki śniadaniowe, czekolady, batony, kawę, mleczne napoje, lody oraz wodę.

Tak nietypowe połączenie ze sporym prawdopodobieństwem może wynikać z dużego skupienia się na konsumentach i ich potrzebach. Marka wierzy w to, że dobre jedzenie, dobre życie to dobry biznes i twierdzi, że skupienie uwagi na żywności, która ma największy wpływ na życie ludzi i zwierząt, pomoże poprawić środowisko, a także generować wartość dla konsumentów i akcjonariuszy.

Xiaomi 

Nie każdy wie, ale marka Xiaomi, oprócz tego że zajmuje się elektroniką i produkcją telefonów, tworzy także buty.  Na stronie Xiaomi czytamy, że to głównie fani wyznaczają kierunek rozwoju firmy. Sama marka nie boi się testować nowych pomysłów. W ostatnim czasie jednym z trendów jest zdrowy styl życia. Xiaomi oferuje zegarki, hulajnogi elektryczne, a obuwie ma głównie sportowe. 🙂 

Yamaha 

Yamaha oferuje motory, rowery, a także gitary, keyboardy czy nagłośnienie. Jest znana z wytwarzania wysokiej jakości sprzętu muzycznego, audiowizualnego, a także produktów z segmentu sieciowego. Daje możliwość zakupu także sprzętu sportowego, a także urządzeń technicznych używanych w domach i w samochodach. 

Połączenie tak nietypowych dla siebie branż może wynikać z wizji marki, nawiązującej do jej motto ,,Creating Kando Together” (Wspólnie tworząc rzeczy niemożliwe). Kando w tym przypadku to zwrot opisujący starania, które mają na celu zaoferować klientom taki produkt lub usługę, który będzie łączyć w sobie zarówno technologię, zrozumienie, niedoścignione doświadczenia dźwięku, oraz muzykę.

Amazon 

Amazona nikomu nie trzeba przedstawiać. Marka zajmuje się handlem internetowym. Na ich platformie znajdziemy przeróżne produkty: elektronikę, rzeczy do biura, gry wideo, komputery, akcesoria, odzież, obuwie i wiele innych. Co ciekawe, Amazon również ma platformę Prime Video, w której dostępne są filmy oraz seriale. Nie sposób nie wysnuć wniosku, że ten ruch został podjęty, idąc za trendami i ogromnym sukcesem  takich marek jak Netflix czy Disney Plus. 

Dlaczego firmy decydują się na nieoczywiste powiązania branż?

Czasem różne powiązania branż, jak przykładowo produkcja sprzętu sportowego i nagłośnienia, choć na pierwszy rzut oka wydaje się być ze sobą całkowicie nie powiązana, to może być zgodna z wizją, misją, a także hasłem przewodnim marki. 

Wiele firm stara się również być elastycznymi, obserwuje rynek i chce sprostać oczekiwaniom konsumentów, dlatego realizuje coraz więcej projektów, by móc zadowolić ich potrzeby.

Nieoczywiste powiązania branż mogą również przyciągać uwagę kupujących i sprawiać, że firma wyróżnia się na tle konkurencji. 

Łączenie branż jest sposobem na rozszerzenie grupy docelowej. W ten sposób można dotrzeć do klientów, których firma wcześniej nie obsługiwała.

 

 

Beata Perzanowska