Dlaczego warto wspierać lokalne firmy?
2 maja, 2024Na rynku zdominowanym jest przez światowych gigantów, rodzime – lokalne firmy mają ciężko. Dlaczego warto wspierać rodzinne firmy? W jaki sposób można je wspierać?
Jaki wpływ mają lokalne firmy na krajową gospodarkę?
Lokalne przedsiębiorstwa, to głównie małe i średnie firmy, które mają bardzo duży wpływ na region, w którym się znajdują – generują największe przychody podatkowe, więc partycypują w tworzeniu budżetu. Kolejnym istotnym argumentem jest to, że przeciwdziałają bezrobociu – skutecznie obniżają procent osób bezrobotnych w regionie. Należy również zwrócić uwagę, że lokalni przedsiębiorcy bardzo często angażują się w życie lokalnej społeczności m.in. poprzez wsparcie lokalnej szkoły czy przedszkoli.
Lokalne produkty, dlaczego warto je kupować?
Większość małych i średnich lokalnych firm prosperuje wyłączenie dzięki wsparciu lokalnych klientów. Uzyskanie nowych dla wielu marek jest nie lada wyzwaniem z powodu ogromnej konkurencji panującej na rynku. Największym zagrożeniem są dla nich globalne korporacje, z którymi nie mogą konkurować cenowo.
Mają istotny wpływ na gospodarkę
Małe i średnie lokalne firmy zapewniają wiele nowych miejsc pracy, często zapewniają również interesujący rozwój osobisty. Przedsiębiorcy prowadzący ten rodzaj przedsiębiorstw skupiają się głównie na określonym profilu działalności, dlatego mają wkład tylko w określoną dziedzinę, co powoduje, że właściciele małych i średnich marek są odpowiedzialni często za wprowadzanie nowych innowacyjnych produktów. Korporacje skupiają się najczęściej wyłącznie na zarabianiu pieniędzy – są zainteresowani masowym klientem. W przypadku lokalnych przedsiębiorców jest odwrotnie – wprowadzają na rynek produkty lub/i usługi, które są pożądane przez klientów.
Mają korzystny wpływ na środowisko
Korporacje produkują ogromne ilości produktów, co ma negatywny wpływ na środowisko. Duże brandy często „straty” wliczają w koszty produkcji. Natomiast małe firmy produkują tylko tyle swoich wyrobów na ile jest aktualne zapotrzebowanie rynku.
Swojskość i bliskość
Małe marki bardzo angażują się w lokalne inicjatywy. Dzięki temu konsumenci chętniej wspierają dalszy rozwój tych marek. Dla wielu konsumentów lokalne biznesy kojarzą się przede wszystkim ze swojskością i świeżości.
Inna obsługa klienta
W małych sklepach klienci taktowani są niemal jak rodzina – panuje bardziej osobisty kontakt, a sprzedawcy znają upodobania poszczególnych osób. Dzięki temu klienci mają poczucie wyjątkowości.
Jak wspierać lokalne firmy? – krok po kroku
Gdy chcesz wpierać lokalne przedsiębiorstwa, to skorzystaj z mojej podpowiedzi jak to zrobić:
- Promuj lokalne firmy wśród rodziny i znajomych.
- Uczestnicz w lokalnych wydarzeniach promujących lokalne biznesy np. targi.
- Pamiętaj, aby zawsze zostawić recenzje lub opinię o kupowanych produktach.
Czy są jakieś programy wpierające rodzime marki?
Wsparcie dla rodzimych małych i średnich przedsiębiorców jest ważne dla gospodarki całego kraju. Przedsiębiorcy prowadzący takie firmy mogą starać się o dotacje na rozwój firmy lub kredyty na preferencyjnych warunkach. Te środki finansowe można przeznaczyć na rozwój produktów, finasowanie działalności czy szkolenia pracowników.
Kolejnym rodzajem wsparcia małych i średnich przedsiębiorców są różnorodne programy szkoleniowe i mentoringowe. Dzięki nim właściciele firm mogą nabywać nowe umiejętności czy zdobywać wiedzę. Szkolenia dotyczą m.in. prowadzenia firmy, sprzedaży, a nawet wprowadzania innowacji.
Następnym rodzajem wsparcia jest możliwość korzystania z tzw. inkubatorów przedsiębiorczości oferujących wsparcie (za drobną opłatą) w prowadzeniu biznesu. Ostatnim istotnym programem są konkursy i nagrody dla przedsiębiorców, które wspierają małych i średnich przedsiębiorców. Konkursy dają możliwość nawiązywania wielu relacji biznesowych.
Jakie produkty warto kupować – przykłady lokalnych marek
Gdy robisz zakupy, to warto wybierać rodzimych producentów, których wyroby cieszą się uznaniem wśród rodzimych i zagranicznych klientów. Godne uwagi są zawłaszcza regionalne produkty rzemieślnicze takie jak m.in. wino sandomierskie, zakopiańskie kapcie czy ceramika bolesławska. Kolejnym przykładem rodzimych produktów są meble i artykuły wyposażenia wnętrz m.in. meble Bodzio, czy grupa Black Red White. Warto również wspomnieć o producentach kosmetyków i odzieży.
Podsumowanie
Wspierajmy rodzimych lokalnych przedsiębiorców, którzy są podstawą polskiej gospodarki. Wspierając polskie marki realnie wspierasz swój region.
zawsze to co lokalne może być lepsze