Polskie marki obuwia – topowe firmy produkujące obuwie w Polsce

22 grudnia, 2023 Wyłączono przez Dawid
Polskie marki obuwia – topowe firmy produkujące obuwie w Polsce

W ostatnich latach można zobaczyć znaczący wzrost popularności polskich marek obuwniczych. Klienci coraz chętniej sięgają po rodzime produkty, doceniając jakość i design. Polskie marki obuwnicze coraz częściej zdobywają uznanie zarówno na rynku krajowym, jak i za granicą. Dostępność różnorodnych modeli, dbałość o detale oraz konkurencyjne ceny przyczyniają się do tego trendu. To zachęca do wsparcia polskich producentów i promowania przemysłu obuwniczego właśnie w Polsce. Według samych statystyk GUS, w Polsce produkuje się rocznie 42 miliony par butów. To pokazuje, że zapotrzebowanie Polaków jest bardzo duże, a prognozy wskazują na to, że ma być jeszcze większe. Poznaj polskie marki obuwia.

Polskie marki obuwia – historia 

Ewolucja obuwia to proces, który trwa dziesiątki tysięcy lat. Początek tej historii to starożytność, kiedy ludzie używali prostych skórzanych ochraniaczy na nogi głównie po to, by móc się chronić przed zimnymi, a także ostrymi przedmiotami. Pierwsze sandały pojawiły się dopiero około 10 000 lat temu i były stworzone ze skóry lub trawy, które następnie mocowano do stopy.

Starożytni Egipcjanie i Grecy opracowali znacznie bardziej zaawansowany rodzaj obuwia, czyli sandały z drewnianymi podeszwami, a także skórzanymi paskami. Okres średniowiecza to czas, w którym obuwie zaczynało być coraz bardziej wyszukane i lepszej jakości.

Dopiero długo potem, bo w okresie rewolucji przemysłowej to wiek, obuwie zaczęło być bardziej dostępne dla mas, dzięki czemu dzisiaj możemy obserwować szeroką gamę stylów, w którym z pewnością każdy coś dopasuje do swojego gustu.

Polskie marki obuwia – trendy i styl w polskich kolekcjach obuwia na przestrzeni lat

Trendy i styl w polskich kolekcjach obuwia na przestrzeni lat znacznie się zmieniały. W latach 60-tych panowała moda związana z Beatlesami, co wpłynęło na wygląd ubrań i butów. Moda damska była zdominowana przez trapezowe sukienki i spódniczki mini, podczas gdy moda męska przyniosła popularność golfów i marynarek bez kołnierzy. Buty były projektowane, aby pasować do tego stylu.

W latach 70-tych kobiety zaczęły nosić spodnie, a styl ubierania stał się bardziej luźny. Okres ten przyniósł popularność punku i disco, a ciężkie buty na platformie stały się częstym wyborem.

Lata 80-te charakteryzowały się bogactwem kolorów, neonami, brokatem i lakierowaną skórą, które znalazły odzwierciedlenie w projektach obuwia.

W latach 90-tych jeansy stały się modne, a twórczość muzyczna miała wpływ na kształtowanie mody, szczególnie na wzrost popularności butów na dużej platformie.

Obecnie w polskich kolekcjach obuwia można znaleźć różnorodność stylów, od butów sportowych po vintage, buty na platformie czy koturnach. Każdy może znaleźć buty odpowiednie do swojego gustu, ponieważ moda obuwnicza oferuje wiele różnorodnych opcji.

Polskie marki obuwia

Sam rynek mody, do którego zalicza się branża obuwnicza w Europie, to aż 450 milionów euro, natomiast Polska jest 12. największym eksporterem ubrań na całym globie, co sprawia, że mamy aż 2% rynku.

CCC

CCC to polska firma, która posiada aż 25 milionów par butów rocznie. Sama firma sięga lat 90. Początkowo nazywała się Miłek, w 1996 przekształciła się w Żółtą Stopę, a od roku 1999 istnieje jako CCC z konceptem handlowym ,,Cena czyni cuda”. Firma dzięki systemowi franczyzowemu rozprzestrzeniła się na cały kraj i stała się bardzo szybko popularna. W 2004 roku CCC utworzyło swoją pierwszą spółkę zależną na rynku czeskim i rozpoczęło tam dystrybucję swoich produktów. Natomiast w samym 2010 przedsiębiorstwo osiągnęło aż miliard przychodu ze sprzedaży. W kolejnych latach firma weszła m. in na rynek słowacki, węgierski, chorwacki i  bułgarski.

Od 2016 CCC przejęło większość startupu eobuwie.pl, co dało możliwość wejścia na rynek e-commerce z wielkim rozmachem i pozwoliło wyprzedzić konkurentów. W ramach CCC również mamy takie marki jak Lasocki czy Gino Rossi.

KAZAR

Kolejną firmą jest Kazar. Jest to producent obuwia, który działa od 1990 roku. To firma, która obecnie działa na Czechach i na Węgrzech. Jednym z założycieli jest Zbigniew Inglot. To firma segmentu premium. Wywodzi się ona z Podkarpacia. W ofercie znajdziemy nie tylko obuwie, ale też akcesoria. O firmie Kazar można powiedzieć, że rozwija się w bardzo szybkim tempie. 

W roku 1996 został otwarty pierwszy salon w Katowicach, z kolei w 2000 roku pierwszy salon w Warszawie. Rok 2013 natomiast to otwarcie pierwszego salonu za granicą, a dokładniej w Bukareszcie. Ponadto przedsiębiorstwo współpracuje z wieloma cenionymi projektantami, takimi jak Paprocki & Brzozowski, Bizzu, Łukasz Jemioł czy Dawid Woliński.

Firma również na przestrzeni lat została wielokrotnie wyróżniana. W 2005 roku otrzymała Gazelę Biznesu, czyli najstarszy i najbardziej wiarygodny ranking małych, a także średnich firm w Polsce.  Z kolei 2018 przyniósł firmie  nagrodę ,,Gwiazda Jakości Obsługi”, która jest  tytułem przyznawanym przez konsumentów, dlatego ma ogromną wartość.

RYŁKO

Kolejną polską marką obuwniczą jest Ryłko. Pochodzi ona z Kalwarii Zebrzydowskiej i powstała w 1964 roku. Została założona przez Stanisława Ryłko. Podobno pierwsze buty były inspirowane stylem Beatlesów i nazwano je ,,beatlesówkami”. Firma Ryłko to jedna z firm, która najdłużej funkcjonuje na polskim rynku.

W latach 70 dla przedsiębiorstwa zostały wprowadzone zmiany, ponieważ wówczas do kolekcji wprowadzono damskie obuwie. Wtedy w trendzie były masywne i ciężkie buty na dużych platformach. Z kolei w latach 80 firma Ryłko zaczęła produkować głównie obuwie damskie. A wraz z końcem lat 90 powstał pierwszy salon w Krakowie.

WOJAS

Kolejną znaną marką obuwniczą jest Wojas. Istnieje od 1990 roku, a jej założycielem jest Wiesław Wojas. Podczas PRL-u była to jedna z największych firm produkcyjnych w Polsce. Dzięki świetnemu marketingowi i wysokiej jakości produktów, marka cały czas się rozwija.

Duży rozwój firmy rozpoczął się w roku 2008, kiedy firma zadebiutowała na warszawskiej giełdzie papierów wartościowych. Pozyskany w ten sposób kapitał pozwolił w ciągu trzech lat niemal podwoić liczbę sklepów.

Aktualnie przedsiębiorstwo funkcjonuje w sieci niemal 180 salonów, nie tylko w Polsce, ale także w Czechach, na Węgrzech, na Słowacji i na Białorusi. W ofercie firmy Wojas można znaleźć eleganckie skórzane obuwie damskie oraz męskie, a także modele młodzieżowe i obuwie trekkingowe. W sklepie znajdziemy również obuwie dla służb mundurowych. Firma co roku produkuje kilkaset tysięcy par obuwia, co pokazuje ogromne zainteresowanie konsumentów butami. Jednak w ofercie znajdziemy także akcesoria, takie jak paski czy torebki.

BALDOWSKI

To kolejna firma, która na rynku polskim działa ponad 50 lat. W jej asortymencie znajdziemy przede wszystkim skórzane obuwie damskie oraz męskie. Firma jest znana z tego, że chętnie podejmuje współpracę z projektantami, jak np. Maciej Zieniem, z którym stworzyła jedną z linii produktów.

ANIS

To marka, która stawia na klasyczne modele i specjalizuje się w butach damskich. Warto zwrócić uwagę na wygląd butów, ponieważ są one różnorodne. Jest to również bardzo dobre miejsce do szukania ślubnych szpilek, ponieważ w asortymencie znajduje się bardzo dużo odcieni bieli.

NEŚCIOR

To kolejna marka, której wybór modeli jest bardzo szeroki, a kolorystyka jest zróżnicowana. Znajdziemy trochę klasyki i trochę trendów. W asortymencie marki znajduje się również kolekcja ślubnych sandałek.

Venezia

Venezia to marka, którą wyróżnia elegancka klasyka oraz minimalizm. Istnieje na rynku od 1996 roku i posiada liczne wyróżnienia i nagrody, w tym Gazelę Biznesu. W jej asortymencie znajdziemy oryginalny design, szczegółowe wykonanie oraz różnorodne fasony, co pozwala każdemu dopasować coś do swojego stylu. Firma specjalizuje się przede wszystkim w zbieraniu najlepszych modeli od włoskich projektantów, stąd właśnie nazwa marki Venezia.

Born2be

Born2be, ta marka działa na polskim rynku od 2012 roku. Firma zajmuje się modą męską, damską oraz dziecięcą. Samo przedsiębiorstwo powstało w Siedlcach, ale prężnie działa również w stolicy. Na ten moment firma dynamicznie się rozwija i może się pochwalić aż 7500 produktami w swoim asortymencie.

LIZARD

LIZARD, to firma, która oferuje produkty ze skórki naturalnej i na rynku działa już ponad 50 lat. Marka zaczynała od ręcznego szycia obuwia. Aktualnie mają opracowany cały system produkcyjny i korzystają z najnowszych technologii. To, co jest warte uwagi, to z pewnością fakt, że produkty specjalistów z Polski są także wspierane przez projektantów z Włoch.

Lewski Shoes

Jest kolejnym producentem, którego warto docenić. Posiada w swoim asortymencie produkty, które są wykonane z dużą dbałością, a także mają bardzo elegancki design. Na stronie możemy znaleźć sandały, kozaki czy eleganckie czółenka.

Kotyl

To marka, która działa na rynku od 1991 roku. Sama firma ma zatem bardzo duże doświadczenie i wyprodukowała już tysiące wzorów. Na ich stronie znajdziemy szpilki, kozaki czy trzewiki.

Obuwie sportowe w polskich sklepach 

Obuwie sportowe to obecnie niezwykle popularna kategoria obuwia, i można je znaleźć w wielu renomowanych polskich markach obuwniczych. Nosi się je nie tylko w celu aktywności fizycznej, ale też wygody. W sklepach typu CCC, Kazar, Ryłko, Wojas, Baldowski oraz Neścior klienci mają dostęp do różnorodnych modeli obuwia sportowego, które łączą komfort i styl. 

Warto także  wspomnieć, że marka Glamoursy to również sklep, w którym można znaleźć obuwie sportowe. Na stronie posiadają wiele ciekawych modeli, dzięki czemu można dopasować parę butów do swoich potrzeb. 

Polskie marki obuwia – czym Polska może się wyróżnić jeśli chodzi o branżę obuwniczą?

Polska, bez wątpienia, może się wyróżnić tym, że jej specjalnością jest obuwie skórzane, które stanowi 45% udziału w produkcji całej branży. Znacznie mniej produkuje się w Polsce obuwia wykonanego z tworzyw sztucznych, bo jest to prawie 30%, podobnie jak w przypadku opcji z wykorzystaniem tworzyw tekstylnych.

Polskie marki obuwia popularne za granicami 

Dane sprzed trzech lat pokazują, że Polska jako kraj sprzedała towary za granicę o wartości 1013 miliardów złotych. Porównując ten wynik do roku 2018, jest to aż o 6,5% więcej. Oczywiście, pojawienie się pandemii wpłynęło na zmniejszenie wartości eksportu towarów za granicę, jednak rosnący trend wskazuje na to, że polskie towary i usługi są coraz bardziej popularne, a to, że coś jest wyprodukowane w Polsce, wcale nie oznacza, że jest gorszej jakości. Wręcz przeciwnie, obcokrajowcy coraz chętniej kupują nasze produkty.

Z polskich marek, które obecnie prężnie rozwijają się za granicą, wymienić można firmę CCC, działającą na rynku w Słowacji, Węgrzech, Chorwacji, Bułgarii, a także Arabii Saudyjskiej i Omanie. Obecnie sklepy CCC znajdują się praktycznie w całej Europie, łącznie w ponad 25 krajach. Początki firmy CCC oznacza sięgają lat 90. Z początku przedsiębiorstwo nosiło nazwę „Miłek” i zajmowało się zarówno detalicznym, jak i hurtowym handlem obuwiem. Później firma zaczęła rozwijać swoje pierwsze sklepy franczyzowe pod hasłem ,,Żółta Stopa”. Dane wskazują, że firma odnosi sukcesy, a trzy lata temu sprzedała aż 52 miliony par obuwia, a ilość sprzedaży nadal rośnie. Dla porównania, taką ilością par butów można bez problemu wypełnić 214 basenów olimpijskich, co przyniosło firmie przychody ze sprzedaży na poziomie 5,8 miliarda złotych.

Co prawda nie jest to stricte marka obuwnicza, ale w Polsce niezwykle popularna, to 4F. W jej asortymencie znajdziemy przede wszystkim stroje sportowe, ale także obuwie sportowe. Poza polskim rynkiem sklepy 4F są dostępne na Łotwie, w Czechach, na Słowacji, a także w Rumunii. Produkty tej marki cieszą się popularnością zarówno wśród klientów, jak i sportowców, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Podczas jednych z igrzysk olimpijskich w stroje firmy 4F ubierali m.in. serbscy, łotewscy i greccy sportowcy.

Polskie marki obuwia – polscy projektanci w branży obuwniczej

Spośród polskich projektantów w branży obuwniczej można wyróżnić Dominikę Nowak. Polka studiowała w Paryżu, a następnie zdobywała swoje doświadczenie u Jimmy’ego Choo czy Hugo Bossa. Obecnie swój talent realizuje przy tworzeniu własnego biznesu Vanda Nowak. To, co charakteryzuje markę to bogate zdobienia, wyrafinowane koronki, a także kamienie na szpilkach czy sneakersach.

Kolejnym projektantem jest Maciej Zień. Projektant od najmłodszych lat wykazywał zainteresowanie paryskim stylem, co można odnaleźć w jego projektach. Swoją pierwszą kolekcję zaprezentował w wieku 17 lat. W swoich działaniach stara się zadbać o to, żeby kobiety czuły się możliwie jak najlepiej w produktach, które oferuje. Raz do roku prezentuje kolekcję ślubną i w ten sposób towarzyszy paniom w najważniejszym dla nich dniu. W 2013 roku natomiast stworzył kolekcję obuwia we współpracy z firmą Baldowski. Od 2019 Maciej Zień postanowił produkować buty pod własną marką.

Moda a obuwie: jak dobierać buty do różnych stylizacji

Dobór odpowiedniego obuwia do różnych stylizacji stanowi kluczowy element całości naszego ubioru. Aby stworzyć wyjątkowy look, warto zadbać o każdy jego element, w tym także o to, co nosimy na stopach.

Wybór butów zależy od przewodniej koncepcji naszego outfitu. W przypadku stylizacji casualowej warto postawić na wygodne sneakersy lub lekkie trampki. To idealne rozwiązanie do koszulek i jeansów, co pozwoli nam stworzyć swobodny i komfortowy look.

Jeśli celem jest elegancka kreacja, warto sięgnąć po klasyczne buty na obcasie, takie jak szpilki czy czółenka. To modele, które doskonale sprawdzą się zarówno do sukienek, jak i garniturów, nadając całości wyjątkowego charakteru.

Miłośnicy stylu rockowego mogą wyrazić siebie poprzez ciężkie buty na platformie lub glany, które dodają charakteru i stanowią integralny element rockowej stylizacji.

W przypadku stylu boho wygodne sandały na płaskim obcasie lub espadryle są doskonałym wyborem. Pamiętajmy jednak, by dostosować je do panującej na zewnątrz pogody.

Buty sportowe to nie tylko must-have na siłowni czy podczas biegania, ale także świetny element streetwearowych stylizacji, gwarantując wygodę i swobodę ruchu.

Nie zapominajmy o sezonowych butach, takich jak kozaki, trzewiki czy botki, które znakomicie uzupełniają jesienne i zimowe zestawienia, łącząc funkcjonalność z modą dostosowaną do pory roku.

Polskie marki obuwia – wpływ obuwia na zdrowie stóp: jak wybierać odpowiednie buty

Wybór obuwia na zdrowie stóp to bardzo istotny temat, i warto dbać o to, aby dobrze dopasować buty, ponieważ może mieć to długofalowe konsekwencje, nie tylko dla samego komfortu, ale także dla zdrowia. Nieodpowiednie obuwie może niestety prowadzić do wielu problemów, takich jak ból stóp, odciski, deformacje, a także problemy z kręgosłupem.

Pierwszym krokiem, który warto wykonać, jest znalezienie takich butów, które będą pasować do kształtu naszych stóp. Warto zatem zwrócić szczególną uwagę na długość, szerokość, a także rodzaj naszej stopy, ponieważ odpowiednio dobrane obuwie to podstawa.

W dalszej kolejności powinniśmy zastanowić się nad jakością produktu, który kupujemy. Wybierając te z dużą dbałością o szczegóły w wykonaniu, mamy pewność lepszego wsparcia dla stóp, a także wygody podczas noszenia.

Odpowiednio wybrane obuwie to także utrzymanie higieny stóp. Dlatego warto wybierać modele wykonane z przewiewnych materiałów, które zapobiegają nadmiernemu poceniu się oraz powstawaniu przykrych zapachów.

To, w jaki sposób obuwie wpływa na zdrowie stóp, powinno być ważne dla każdego. Jednak ma szczególne znaczenie dla osób, które prowadzą aktywny styl życia. Buty sportowe powinny zapewniać wsparcie dla stóp, a także chronić je przed różnymi urazami. Powinny być także dostosowane do dyscypliny, jaką trenujemy.

Warto regularnie kontrolować stan obuwia i wymieniać je, gdy wykazuje oznaki zużycia. Wybór butów to nie tylko kwestia wygody noszenia, ale także wpływ na ogólny komfort życia oraz dbanie o własne zdrowie. Dlatego naprawdę warto poświęcić uwagę i czas na to, aby zdecydować się na taki model, który będzie odpowiedni dla nas.

Polskie marki obuwia – wpływ pandemii COVID-19 na branżę obuwniczą w Polsce

Pandemia z różną siłą uderzyła w różne branże. Według danych GUS-u najbardziej ucierpiały wyroby w branży modowej. W kwietniu 2020 roku, w porównaniu z kwietniem w roku 2019, sprzedaż detaliczna samych wyrobów modowych, do których można zaliczyć tekstylia, obuwie czy odzież, zmalała aż o 60%.

Z czasem, odmrażania samej gospodarki, sprzedaż była mniejsza. Z pewnością ratunek dla branży w czasie pandemii znalazł się w świecie online. Bardzo istotnym aspektem jest też to, że ceny odzieży i obuwia wcale nie rosły. Odniesione spadki cen, więc nie były widoczne jako ratowanie się branży poprzez podnoszenie cen.

Raporty

Raport banku PKO pokazuje, że sam rynek obuwniczy w 2019 roku wygenerował przychody wynoszące 388,8 mld EUR. Pandemia natomiast spowodowała obniżenie o 1,6%. W 2019 roku najwyższe przychody wygenerowała Azja, jeśli chodzi o sprzedaż obuwia. Kwota ta wynosiła 118,0 mld EUR. Jak pokazują dane, rynki azjatyckie miały do 2023 roku odnotowywać bardzo wysokie wzrosty średnio rocznie o 6,5%.

Jeśli chodzi o rynek polski, to branża obuwnicza w Polsce w 2019 roku wygenerowała 4,5 mld EUR przychodu. Jak pokazują cyfry, branża obuwnicza w Polsce nie odnotowała aż tak kolosalnych spadków. Jej wzrost z 16,6% r/r w 2019 r. spadł do 7,6% r/r w 2020 r. Według raportu w 2019 roku, mieszkaniec Polski na obuwie wydał średnio 117,6 EUR.

W 2019 roku mieszkańcy Polski wydali na obuwie średnio 117,6 EUR. Na rok 2023 szacuje się, że jest to kwota 162,4 EUR. Warto również wspomnieć o wzroście zamówień online i popularności e-commerce. Rok 2019 pod tym względem pokazuje, że 22% sprzedaży obuwia pochodzi właśnie z rynku online. Natomiast do końca 2023 roku ten procent jest szacowany na wzrost do 24,4%.

Oprócz tego zmienił się eksport polskich produktów na rynki zagraniczne. W latach 2015-2019, wzrósł on z 943 miliona euro do 2,2 mld EUR. Dla Polski największym eksporterem są Niemcy. W 2019 to właśnie tam trafiło najwięcej par butów, bo aż 39% eksportu. Do kolejnych krajów, gdzie Polacy wysyłają swoje produkty, należą Czechy, Włochy czy Rumunia.

Obecny stan branży obuwniczej w Polsce 

Branża obuwnicza coraz bardziej się rozwija. Według raportu o stanie branży z 2023 roku, jest ona bardzo ważną częścią sektora TCLV, który jest istotnym komponentem unijnej gospodarki. Przede wszystkim tworzy się dla niej wiele programów i przedsięwzięć związanych z edukacją zawodową, zatrudnieniem, ochroną środowiska czy konwersją do sektora obiegu zamkniętego w gospodarce.

Branża budownicza w Polsce może się jeszcze bardziej rozwijać z uwagi na to, że tworzy ona wiele miejsc pracy i ma coraz większy udział w działaniach komercyjnych. Już dzisiaj można zauważyć, że wiele firm po wydarzeniach, które miały miejsce w okresie pandemii, przeniosło dużą część swojej działalności do świata online lub urozmaiciło swoje działania biznesowe właśnie w tej przestrzeni.

Wzrost znaczenia polskiej produkcji obuwia na rynku krajowym i międzynarodowym

Według danych statystycznych, Polacy w roku 2020 zużyli 84 miliony par obuwia. Jest to ogromna liczba i według raportów wskazuje, że na każdego Polaka przypada średnio 2,34 pary butów. Jest to nie tylko potwierdzenie rosnącej siły rynku obuwniczego, ale także zmieniających się potrzeb konsumentów z roku na rok.

Jeśli chodzi o przychody, to w 2023 roku osiągnęły one liczbę 2,89 miliarda dolarów. Prognozy wskazują, że rynek będzie rósł rocznie o 2,74% mimo wielu wyzwań chociażby podczas pandemii, kiedy  zamknięcie sklepów stacjonarnych spowodowało ogromne straty na poziomie minus 16,3% w samym roku 2020.

Na szczęście można było także  zaobserwować zwrot akcji po pandemii, który spowodował odbicie się rynku nawet o 22%. Warto jednak wspomnieć o tym, że sytuacja w Polsce z uwagi na rosnącą inflację czy wojnę na Ukrainie znacznie wpłynęła na zachowania konsumentów. Według sondaży przeprowadzonych przez PMR, niemal 80% osób twierdzi, że znacznie ogranicza swoje bieżące wydatki, w tym te dotyczące odzieży i obuwia.

Konkurencja i innowacje w polskim przemyśle obuwniczym

Nie ulega żadnej wątpliwości, że konkurencja w branży obuwniczej jest bardzo duża. Ilość sieciówek i produktów, szczególnie tych z Chin, które masowo napłynęły do Polski, sprawia, że nie jest to prosty rynek, a konkurencja jest naprawdę ogromna. Mimo to, wiele polskich marek obuwniczych radzi sobie świetnie w dość trudnych realiach biznesowych i jednocześnie jest w stanie dostarczyć wysoką jakość klientom. To, czym bardzo bronią się polskie marki, to właśnie świetnie wykonane produkty, z dużą dbałością o szczegóły. Sam pan Henryk Konopka z Polskiej Izby Przemysłu Skórzanego powiedział, że żaden inny kraj nie robi tak wytrzymałych butów jak Polska. To wynika także z tego, że standard produkcji butów w Polsce znacznie się różni od tych standardów, które mają miejsce na przykład w Azji.

Stąd też w branży obuwniczej istnieje duże pole do innowacji. Warto dążyć do tego, aby produkty służyły ludziom jak najdłużej i były naprawdę wykonane w odpowiedni sposób. Dążenie do tego jest warte inwestycji.

Ekologia w polskiej branży obuwniczej – jak to wygląda?

Temat ekologii jest pojęciem, które na przestrzeni lat zyskało dużą popularność. Świadomość ludzi jest również większa, dlatego coraz więcej osób uważa ten temat za bardzo ważny, i słusznie. Bo jak się okazuje, nawet to, co nosimy, czyli obuwie, generuje kilka ton odpadów. Świetnym rozwiązaniem, aby zadbać o środowisko, jest wybór dobrych materiałów. Warto zatem sprawdzić dokładnie przed zakupem, z czego są wykonane buty, które chcemy nabyć. Warto również wspierać firmy, które propagują ekologiczne podejście, ponieważ ograniczenie toksycznych substancji, a także eliminacja odpadów produkcyjnych, to tak naprawdę kluczowe aspekty świadomej produkcji, i to właśnie one mają ogromny wpływ na ograniczenie czynników degradujących środowisko.

Pionierem w tej dziedzinie jest marka Keen, która jako jedna z pierwszych zaprzestała stosowania przy produkcji hydrofobowych środków zawierających PPC, które mają funkcję nadawania wodoodporności butom. Marka zamieniła to na bezpieczniejszą alternatywę. Firma zrezygnowała również ze stosowania pestycydów.

Jako konsumenci zatem możemy świadomie wybierać marki, które wspierają ekologię. Warto również wybierać produkty, które są znacznie bardziej jakościowo i kupić być może jedną lub dwie pary butów zamiast kilku tańszych, a gorszych pod względem wykonania.

Dlaczego warto wybierać polskie marki obuwia?

Warto wspierać polskie marki obuwnicze, dlatego że zostawiamy pieniądze w Polsce, dzięki czemu rozwijamy polską gospodarkę. Warto zwracać uwagę na produkty i usługi polskich przedsiębiorców, bo to także sprawia, że Polska jako kraj staje się coraz lepsza. Co prawda wciąż istnieje przekonanie mówiące o tym, że polskie produkty są znacznie droższe od tych, które możemy znaleźć w popularnych sieciówkach, jednak cena bardzo często idzie w parze z dużą jakością. Ponadto, są one często dostępne w limitowanych edycjach. Dodatkowo, w procesie produkcji zaangażowanych jest mnóstwo osób, które tworzą swoje małe manufaktury i ręcznie pracują nad tym, co potem otrzymujemy przy zakupie. 

Wybór polskich marek obuwniczych to także unikatowość. Dużo mniejsze jest prawdopodobieństwo, że ktoś pojawi się w takim samych butach jak my z polskiej firmy niż z popularnej sieciówki. 

Warto też wspierać polskie marki, dlatego że mają one coraz więcej do powiedzenia na arenie międzynarodowej. Kiedyś „Made in Poland” nie budziło żadnych emocji, a obecnie wielu ludzi z zagranicy bardzo sobie ceni nasze produkty. Jeszcze 40 lat temu byliśmy bankrutami jako państwo, natomiast obecnie jesteśmy krajem, który ma trzecie miejsce pod względem zatrudnienia, a ilość przedsiębiorstw w Polsce jest piąta najwyższa w Europie, co pokazuje jak bardzo, przedsiębiorczość w Polsce bardzo się rozwija.

To, co warto zrobić, to budować świadomość wśród Polaków, bo jako naród w dalszym ciągu mamy duże kompleksy związane z tym, że jesteśmy Polakami. Badania socjologiczne pokazały, że oprócz nas tylko Rumuni myślą o sobie gorzej niż inni o nich. Zatem jesteśmy na przedostatnim miejscu w tych zawodach dotyczących postrzegania własnego kraju i niesłusznie, bo robimy wiele dobrego dla własnego kraju i świata, a sama branża obuwnicza jest tego świetnym przykładem. 

Polskie marki obuwia w skrócie 

Bez wątpienia, polskie marki obuwnicze mają bardzo ważną pozycję na arenie światowej. Firmy takie jak CCC są znane niemal na całym świecie i cieszą się uznaniem na rynku międzynarodowym. To również firmy, które ogromnie przyczyniają się do rozwoju rynku obuwniczego w Polsce. Przede wszystkim popularne w Polsce marki obuwnicze oferują wiele stylów i modeli, dzięki czemu każdy może znaleźć coś dla siebie i dopasować buty do swoich potrzeb i stylu. Mnóstwo polskich butów cechuje się bardzo wysoką jakością oraz innowacyjnością.

Polskie marki można znaleźć nie tylko w sklepach stacjonarnych, ale także online, co sprawia, że są one dostępne dla wielu grup klientów, nawet tych, którzy nie przepadają za tradycyjnymi zakupami. Warto zatem wspierać polskie produkty i polskie marki, szczególnie te, które stawiają na jakość, ponieważ to dzięki nim nasza gospodarka rozwija się coraz bardziej, a inne kraje coraz chętniej sięgają po produkty właśnie z Polski. Dzięki temu artykułowi mogłeś poznać polskie marki obuwia.

 

Beata Perzanowska