Psychologia kolorów. W jaki sposób barwy wpływają na nasze samopoczucie i zachowanie?

3 sierpnia, 2023 Wyłączono przez Dawid
Psychologia kolorów. W jaki sposób barwy wpływają na nasze samopoczucie i zachowanie?

Truizmem jest stwierdzenie, że kolory towarzyszą nam w codziennym życiu. Tak jednak jest: wypełniają one świat różnorodnymi odcieniami oraz symboliką. Barwy mają nie tylko walory estetyczne, ale także – o czym nie wolno zapominać – silny wpływ na nasze samopoczucie, emocje oraz zachowanie. To właśnie dlatego odpowiednie dopasowywanie kolorów jest niezwykle ważne… z punktu widzenia działań marketingowych (reklamowych) oraz w aranżacji wnętrz.

Kolory są ważne. Gdzie się je wykorzystuje?

Kolory na wiele sposobów wpływają na to, w jaki sposób postrzegamy otaczający nas świat. Barwy te są wszechobecne w kulturach całego świata… chociaż oczywiście ich interpretacja może różnić się – czasem znacząco – w zależności od tego, jaki jest kontekst oraz indywidualne doświadczenia.

Sposób wykorzystania kolorów to jest niezwykle ważny między innymi w takich dziedzinach naszego codziennego życia jak pokazał nam to ChatGPT:

Zastosowanie kolorów jest niezwykle wszechstronne i odgrywa istotną rolę w wielu dziedzinach naszego życia. Oto kilka punktów, w których kolor ma znaczenie:

  1. Projektowanie graficzne: Kolory są kluczowym elementem w projektowaniu graficznym, np. w tworzeniu logo, banerów reklamowych, stron internetowych i plakatów.
  2. Marketing i reklama: Kolory mają duży wpływ na postrzeganie marki i produktów. Dzięki odpowiednio dobranym kolorom firma może wywołać określone i wyróżnić się na tle konkurencji.
  3. Psychologia: Psychologia kolorów bada, w jaki sposób kolory wpływają na nasze emocje, zachowania i samopoczucie.
  4. Komunikacja wizualna: Kolory są używane w różnych dziedzinach do przekazywania informacji, na przykład na znakach drogowych, mapach czy w sygnalizacji świetlnej.
  5. Architektura i wnętrza: Wybór kolorów w projektowaniu wnętrz i architekturze wpływa na atmosferę i nastroje danego miejsca.
  6. Terapia kolorami: Niektóre kultury i dziedziny, jak chromoterapia, sugerują, że kolory mogą wpływać na zdrowie i samopoczucie ludzi, i że można ich używać w celu łagodzenia niektórych dolegliwości.
  7. Projektowanie produktów: W przemyśle projektowania produktów kolory mają znaczenie zarówno estetyczne, jak i funkcjonalne.
  8. Kultura i symbolika: Kolory mają często głębokie znaczenie symboliczne w różnych kulturach.

My spojrzymy na tą kwestię, jeśli chodzi o pogrubione punkty (1,2,4,5,7).

Nie będzie przesadą stwierdzenie, że odpowiednie zastosowanie barw jest ważne z punktu widzenia biznesu. Taki stan rzeczy wynika z prostego faktu: poznanie znaczenia kolorów oraz sposobu, w jaki oddziałują one na odbiorców, pozwala efektywnie tworzyć wizerunek marki przedsiębiorstwa i przyciągać uwagę klientów, a także motywować do podejmowania przez nas korzystnych decyzji zakupowych.

Choć z jednej strony postrzeganie barw jest czymś subiektywnym, to pewne bodźce kolorystyczne wywołują zbliżone reakcje u większości ludzi. Psychologia kolorów ma charakter uniwersalny, XXX. Przykładowo, zielony i niebieski to barwy, które działają uspokajająco oraz wspierają naszą koncentrację. Więcej przykładów w tym temacie znajdziesz w dalszej części naszego tekstu.

Poniżej przedstawiamy Ci jedynie niektóre spośród wszystkich kolorów, jakie stosuje się w szeroko rozumianym marketingu. Nie chcemy tu reklamować konkretnych produktów oraz marek – zastanów się jednak, czy znasz przykłady z życia realnego, które zgadzają się z poniższym zestawieniem:

Kolor Zastosowanie w marketingu – w jakich produktach wykorzystuje się te barwy?
Niebieski Produkty higieniczne, w tym na przykład mydło, pasta do zębów oraz proszek
Pomarańczowy Produkty spożywcze, w szczególności związane z owocami (napoje, cukierki, kisiel itp.)
Czarny Firmy o wysokiej jakości usługach prestiżowych, w tym np. ubrania, sprzęt elektroniczny, zegarki itp.
Różowy Produkty przeznaczone dla dzieci, artykuły kosmetyczne, środki czystości
Czerwony Produkty sportowe, napoje energetyczne, alkohole, samochody wyścigowe, bożonarodzeniowe promocje, kosmetyki, produkty walentynkowe
Żółty Produkty dla dzieci oraz oferty turystyczne
Zielony Produkty naturalne, wyroby pochodzenia ekologicznego, niektóre wyroby medyczne, w tym w szczególności powstałe na bazie roślin, ziół itp.
Biały Reklamy wyrobów medycznych oraz produktów higienicznych oraz środków czystości
Brąz Produkty pochodzenia ekologicznego, pieczywo

Źródło: opracowanie własne

Cóż, nieprzypadkowo produkty marki Bielenda są dostarczane w opakowaniach z kolorem białym czy zielonym, a Ferrari kojarzy się nam przede wszystkim z czerwienią.

Z jakimi uczuciami kojarzą się nam poszczególne kolory?

Zastanówmy się na przykładzie kilku barw oraz tego, jakie uczucia i skojarzenia one u nas wzbudzają:

  • błękit – kolor niebieski kojarzy się powszechnie z harmonią, stabilizacją, autorytetem oraz bezpieczeństwem. Taki stan rzeczy sprawia, że błękit jest powszechnie stosowany w między innymi w branżach związanych z finansami, bankowością, ubezpieczeniami czy ochroną zdrowia oraz wszędzie tam, gdzie potrzebne jest zaufanie,
  • zieleń – w szczególności jasnozielony kolor symbolizuje naturę, świeżość oraz zdrowie. Stosowany jest on przez firmy oferujące produkty, które kojarzą się nam z ekologią,
  • czerwień – jest to niezmiennie ciekawy kolor z punktu widzenia marketingu. Dlaczego? Mamy odpowiedź na to pytanie: ponieważ skutecznie przyciąga on uwagę, a także reprezentuje namiętność oraz witalność. Może ona zachęcać do impulsywnego działania… choć z drugiej strony należy używać go ostrożnie, aby nie przytłoczyć odbiorcy. Kolor czerwony ma bowiem to do siebie, że używany w nadmiarze może wywołać raczej irytację,
  • biel – kolor biały może działać uspokajająco, dając nam poczucie czystości oraz świeżości. Biała barwa ułatwia nam odpoczynek oraz relaks.

Kolory a wystrój mieszkania – to również jest ważne

Marketing w biznesie to nie jedyny obszar, w którym  odpowiedni dobór barw odgrywa niezwykle ważną rolę. Oprócz tego kolory mają również wpływ, jeśli chodzi o wystrój wnętrz. To, w jaki sposób podejdziemy do wyboru kolorów w naszym mieszkaniu czy domu, może znacząco wpłynąć na nasz nastrój oraz samopoczucie.

Możesz być właściwie pewien, że firmy oraz projektanci wnętrz dobrze zdają sobie sprawę z tego, że właściwie dobrane barwy są w rzeczywistości potężnym narzędziem wykorzystywanym w celu przyciągania klientów oraz kreowania u nich pozytywnych wrażeń i skojarzeń z marką. Wydaje się, że w szczególności w erze cyfrowej, kiedy to konkurencja o pozyskanie i utrzymanie uwagi konsumentów jest ogromna, dobre zastosowanie kolorów staje się kluczowe dla osiągnięcia sukcesu biznesowego.

Przykładowo, jasne i stonowane kolory działają na ludzki umysł raczej uspokajająco, podczas gdy intensywne odcienie mogą dodawać energii i pobudzać.

 

Autor: Emil Zelma

 

Zobacz też:

System MES – czym jest i jakie niesie za sobą zalety dla przemysłu?