Praca w zgranym zespole ważniejsza niż pieniądze? (60% badanych stwierdziło, że tak)

24 sierpnia, 2024 Wyłączono przez Dawid
Praca w zgranym zespole ważniejsza niż pieniądze? (60% badanych stwierdziło, że tak)

Dobre relacje w pracy są niezwykle ważne, a dla wielu osób wręcz najważniejsze, co udowodniły badania Randstad Workmonitor. Jakość stosunków z innymi wpływa na to, czy jesteśmy zadowoleni z tego, co robimy, a to z kolei ma bezpośrednie przełożenie na efektywność, zdrowie psychiczne, a nawet sukces firmy. Jak zatem sprawiać, by satysfakcja z działań wśród pracowników była jeszcze większa?

Czym jest satysfakcja z pracy? 

Satysfakcja z pracy to pozytywne uczucie, które odczuwają osoby w związku z wykonywaną pracą. Jest to stan emocjonalny, który wynika z oceny własnych doświadczeń oraz warunków w miejscu zatrudnienia. 

Praca nad sobą i rozwijanie swoich umiejętności może znacząco wpłynąć na poziom satysfakcji i jednocześnie poprawić relacje z innymi oraz atmosferę w miejscu pracy. Dzięki temu pracownicy czują się bardziej doceniani i zmotywowani do dalszego działania.

Co wpływa na satysfakcję z pracy? 

Na satysfakcję z pracy wpływa szereg różnych aspektów. Jest to kluczowy element, który determinuje, jak pracownicy postrzegają swoje miejsce zatrudnienia i swoje zaangażowanie w wykonywane obowiązki. Wpływ na satysfakcję mają zarówno warunki fizyczne, jak i relacje międzyludzkie oraz możliwości rozwoju zawodowego.

Należą do nich między innymi:

    • warunki pracy (zasoby, odpowiednie narzędzia, bezpieczne środowisko pracy),
    • relacje (z przełożonymi oraz z pracownikami),
    • możliwości rozwoju oraz awansu,
    • wynagrodzenie oraz benefity (dodatki, premie, korzyści materialne),
    • balans między życiem prywatnym a zawodowym,
    • poziom odczuwanego stresu,
    • umiejętności,
    • pasja,
  • uczucie, że to, co robimy, jest potrzebne.

Atmosfera – jak wpływa na satysfakcję z pracy? 

Ankietowani, którzy wzięli udział w badaniu ,,Randstad Workmonitor„, stwierdzili, że atmosfera jest ważniejsza niż wynagrodzenie. Tak odpowiedziało aż 60% badanych. W kwestionariuszu najwyższy wskaźnik osiągnęły Chiny, bo aż 88%.

Z kolei sondaż Dailyfruits wykazał, że to właśnie ludzie budują przyjazne środowisko pracy. Tak odpowiedziało 58% osób. Z kolei 40% zadeklarowało, że możliwość spotkań przy kawie oraz przyjazna atmosfera motywują do pracy w biurze.

Jakie są objawy toksycznej atmosfery? 

Najczęstszymi objawami toksycznej atmosfery jest utrudniona komunikacja. Zidentyfikowanie negatywnego wpływu atmosfery wcale nie jest tak proste, jak może się wydawać. Uszczypliwe komentarze, podważanie kompetencji, sarkazm i wiele innych aspektów może bardzo źle wpływać na relacje w miejscu zatrudnienia. 

Do częstych objawów należą także codzienne potyczki, czyli poczucie ,,bycia na ciągłym polu bitwy„, gdzie trzeba odpierać ataki słowne. Kolejnym objawem jest unikanie kontaktu. Przytłaczająca cisza może być sygnałem, że coś jest nie tak. Wielu pracowników, którzy nie czują się dobrze w miejscu swojej pracy, bardzo niechętnie podejmuje tematy dotyczące np. życia prywatnego, a samą pracę zaczynają wykonywać w sposób mechaniczny.

Jak poprawić atmosferę w miejscu pracy? 

Aby poprawić atmosferę w miejscu pracy, warto zadbać o lepszą komunikację. Ważne jest, aby właściwie komunikować informacje zwrotne. Feedback można przekazywać w taki sposób, aby wspierał pracowników.

Kiedy jednak istnieje spór między dwoma osobami, ważna jest szczera rozmowa. Pomocna w tej sytuacji może okazać się osoba trzecia, np. specjalista od HR, który pomoże w znalezieniu odpowiedniego rozwiązania.

Poprawa atmosfery co jeszcze może pomóc? 

Aby poprawić atmosferę, można zainicjować śniadania firmowe. Wspólny posiłek to świetna opcja na integrację. Zadbanie o to, aby pracownicy mieli czas na relaks, to kolejne świetne rozwiązanie. W tym celu można stworzyć strefę chilloutu. Oczywiście, chcąc poprawić atmosferę, nie można zapomnieć o słuchaniu i docenianiu zespołu.

Stres – jak wpływa na satysfakcję  z pracy? 

Stres ma ścisły związek z satysfakcją z pracy. Źródeł stresu może być mnóstwo. Należą do nich między innymi:

  • nadmierne obciążenie pracą,
  • brak decyzyjności,
  • konflikty interpersonalne,
  • zbyt niskie wynagrodzenie,
  • brak możliwości rozwoju,
  • brak równowagi między pracą a życiem prywatnym,
  • niska stabilność zatrudnienia,
  • niedopasowanie na linii pracownik-pracodawca,
  • jakość i ilość przekazywanych informacji,
  • styl zarządzania,
  • komunikacja,
  • kultura organizacyjna,
  • złe warunki fizyczne.

Wysoki poziom stresu w organizacjach – jakie ma konsekwencje? 

Wysoki poziom stresu ma bardzo negatywne konsekwencje dla organizacji. W miejscach, w których pracownicy deklarują jego wysoki poziom, dochodzi do wzrostu absencji oraz rotacji personelu. Ponadto, w firmie spada efektywność oraz skuteczność działania.

Jak radzić sobie ze stresem w pracy? 

Czynniki, które w skuteczny sposób mogą zniwelować stres w pracy, to dobra komunikacja wewnętrzna, eventy organizacyjne oraz benefity wspierające work-life balance. Co ciekawe, ograniczyć stres można, wprowadzając skuteczny onboarding, czyli proces, który pomaga nowym pracownikom przystosować się do nowej roli.

Ile czasu spędzamy w pracy?

Czas, jaki spędzamy w pracy, może się różnić w zależności od jej charakteru. Standardowo jest to 40 godzin tygodniowo, od poniedziałku do piątku. W niektórych branżach występują nadgodziny. Średnio jest to jedna trzecia naszego życia. Polacy w tym zestawieniu spędzają w miejscu zatrudnienia około 1800 godzin rocznie. Ta ogromna liczba pokazuje, że środowisko pracy nie tylko powinno, ale musi sprzyjać naszemu dobrostanowi psychicznemu, ponieważ złe relacje wpływają bezpośrednio na poziom naszego zdrowia.

Jak wygląda poziom satysfakcji w Polsce i na świecie?  

Według kwestionariusza ,,Szczęście w pracy Polaków” z 2023 roku, satysfakcja z pracy wśród Polaków wynosiła 6,8 punktu w skali od 1 do 10. Sondaż Instytutu Badawczego Randstad z kolei pokazuje, że najbardziej zadowoleni ze swojej pracy są Norwegowie.

Z krajów Azji, Pacyfiku i obu Ameryk najbardziej zadowoleni są Meksykanie. Natomiast Japonia wykazuje najniższy poziom zadowolenia pracowników z wykonywanej pracy.

Kultura organizacyjna 

Kultury organizacyjne istotnie się od siebie różnią. Odnoszą się do zespołu zachowań, sposobu działania, sposobu myślenia oraz systemu wartości. Dzięki dobrej kulturze organizacyjnej można zwiększyć wolność, a także swobodę osób zatrudnionych.

 

Dlaczego kultura organizacyjna ma takie znaczenie? 

Kultura organizacyjna należy do jednego z najważniejszych elementów każdego miejsca pracy. 

Odnosi się do sposobu zarządzania, systemów motywacyjnych, stosunków międzyludzkich oraz komunikacji wewnętrznej. Odzwierciedla także wzorce oraz normy, którymi kieruje się dana organizacja. 

Mówi się o niej jako o klimacie przedsiębiorstwa.

Do korzyści dobrej organizacji należy między innymi to, że:

  • wzmacnia relacje między pracownikami,
  • pomaga w rozwiązywaniu konfliktów,
  • zwiększa zaangażowanie osób zatrudnionych,
  • pomaga w zrozumieniu strategii firmy

Jakie istnieją modele kultury organizacyjnej? 

Kultura organizacyjna jest analizowana na podstawie trzech modeli:

Model Daviesa 

Ten model składa się z trzech warstw. Pierwsza z nich, warstwa widzialna, odnosi się do dostrzegalnych elementów kultury organizacyjnej, takich jak styl zarządzania, komunikacja, polityka i procedury. Druga, warstwa wartości, związana jest z wartościami wyznawanymi przez poszczególnych członków zespołu. Może do nich należeć między innymi odpowiedzialność, lojalność czy uczciwość. Trzecia, i ostatnia, warstwa podstawowa to podstawowe założenia, które są fundamentem kultury organizacyjnej w firmie. I model Daviesa zakłada, że wszystkie trzy warstwy są ze sobą ściśle powiązane.

Model Hofstedego

Model Hofstede opiera się na pięciu pojęciach. Pierwsze z nich odnosi się do indywidualizmu i kolektywizmu, odzwierciedlając kierunek, w jakim pracownicy się rozwijają. Drugie to unikanie niepewności, które pokazuje, jak firma preferuje zasady pracy oraz jasną strukturę. Trzecie to wartości męskie i kobiece, odnoszące się do różnic między jednymi (wartości męskie: ambicja, konkurencja) a drugimi (wartości kobiece: opiekuńczość, współpraca). Czwarte to tolerancja władzy, która pokazuje poziom akceptacji nierówności w hierarchii firmy. Piąte to unikanie ryzyka, ukazujące, w jakim stopniu firma jest otwarta na ryzyko.

Jakie istnieją typy kultury organizacyjnej? 

Spośród typów kultury organizacyjnej możemy wyróżnić:

  1. Kultura klanu: Opiera się na bliskich relacjach między pracodawcą a pracownikiem.
  2. Kultura rynku: Cechą wyróżniającą tę kulturę jest akceptacja i promowanie zasad wolnego rynku.
  3. Kultura hierarchii: Charakteryzuje się tym, że za dopełnienie obowiązków w tej strukturze odpowiada lider.
  4. Kultura adhokracji: Ta kultura stawia przede wszystkim na rozwój i potrafi dostosować się do wdrożonych zmian.

W jaki sposób budować kulturę organizacyjną? 

Aby skutecznie budować kulturę organizacyjną, warto zadbać o to, aby:

  • były jasno ustalone zasady współpracy,
  • była spójność między wizją firmy a tym, co jest wdrażane,
  • były omawiane porażki i wspólne cele,
  • były ustalane jasne zasady z zachowaniem szacunku.

Jakie istnieją przykłady kultury organizacyjnej? 

Jednym z przykładów kultury organizacyjnej jest dress code. Duże korporacje czy banki przeważnie wymagają formalnego stroju. Kolejnym przykładem jest coraz bardziej rozwijająca się praca zdalna. Warto również wspomnieć o zasadach komunikacji. W niektórych organizacjach osoby są zachęcane do dzielenia się swoimi pomysłami bezpośrednio z zarządem.

4. Procedury 

Jasne procedury w firmie przekładają się na większą pewność w działaniu wśród pracowników. Jak się okazuje, według Cary L. Coopera oraz Barry J. Marshalla, na większą satysfakcję z pracy wpływa jasność co do zasad, zakresu odpowiedzialności oraz praktyk organizacji.

5. Komunikacja 

Komunikacja to kolejny aspekt, który ma ogromny wpływ na satysfakcję z pracy. Powinna być przede wszystkim jasna i konkretna.

Czym jest komunikacja wewnętrzna w firmie? 

Definicja mówi, że komunikacja dotyczy systemu zaplanowanych działań, które mają na celu przepływ informacji.

Co należy do elementów skutecznej komunikacji ? 

Do elementów skutecznej komunikacji mogą należeć np.:

  • informacje na temat zatrudnienia nowych pracowników,
  • informacje związane ze zmianami procedur w firmie,
  • informacje na temat kondycji finansowej firmy,
  • informacje dotyczące działań marketingowych.

Co daje skuteczna komunikacja wewnętrzna

Skuteczna komunikacja wewnętrzna pozwala zwiększyć zaangażowanie pracowników. Dzieje się tak, ponieważ pracownicy są poinformowani o działaniach firmy, przez co zwiększa się ich poczucie przynależności oraz lepiej rozumieją rolę, którą odgrywają w organizacji, i sens działań.

Komunikacja wewnętrzna pozwala także na mniejszą rotację pracowników. Kiedy jest na dobrym poziomie, umożliwia szybsze podejmowanie decyzji oraz usprawnia procesy związane z produkcją i obsługą klienta. Jednocześnie oszczędza czas i poprawia ogólną atmosferę.

Jakie kanały można wykorzystać do komunikacji wewnętrznej? 

Kanały, które można wykorzystać do komunikacji wewnętrznej, mogą być różne:

  • wideokonferencje (np. Google Meet, Zoom, Teams),
  • blog firmowy,
  • intranet,
  • social media (Facebook, Instagram, TikTok),
  • wewnętrzne komunikatory (Messenger, LinkedIn).

Motywacja w pracy i satysfakcja z pracy – czym się różnią? 

Motywacja w pracy i satysfakcja z pracy są ze sobą ściśle powiązane. Według Ikigai, czyli japońskiej koncepcji, aby znaleźć to, co będzie dawało nam satysfakcję, trzeba odpowiedzieć sobie na cztery pytania:

  • Co kocham robić?
  • W czym jestem dobry?
  • Czego potrzebuje świat wokół mnie?
  • Za co mogę otrzymać zapłatę?

Kiedy wszystkie aspekty na siebie nachodzą, wtedy znajdujemy słynne Ikigai.

Badania stulatków w Japonii pokazały również, że wpływ na długość życia i coś, co łączyło wszystkie te osoby, było hobby.

Kiedy pracownik może stracić motywację do pracy? 

Aspektów wpływających na zaangażowanie w pracy może być mnóstwo. Bez wątpienia jednym z nich, który powoduje, że pracownik chce wykonywać obowiązki zawodowe, jest stres. W takiej sytuacji pracownik zaczyna tracić więź ze współpracownikami, a swoje działania wykonuje w sposób mechaniczny i bez większego zaangażowania. Ważnym aspektem wpływającym na motywację jest również to, czy rzeczywiście lubimy to, co robimy, i czy czujemy sens w wykonywanych przez siebie działaniach.

Jakie znaczenie ma brak motywacji pracownika dla firmy? 

Brak motywacji do pracy osoby zatrudnionej ma ogromne znaczenie dla firmy. Pracownicy, którzy z zaangażowaniem wykonują swoje działania, cieszą się dużym zaufaniem wśród personelu, ale także wśród klientów. Wpływają bezpośrednio na kulturę pracy. Dzięki temu przedsiębiorstwo może znacznie szybciej realizować cele.

Niezmotywowane do pracy osoby to również słabe wyniki, nieporozumienia w zespole, a nawet wypalenie zawodowe i duża rotacja.

Co powoduje brak satysfakcji z pracy? 

 

Na brak satysfakcji z pracy wpływa kilka czynników. Pierwszym z nich jest nieprecyzyjny podział obowiązków. Kiedy osoby zatrudnione nie wiedzą, co mają robić, dochodzi do chaosu. W takich sytuacjach nie ma jasnych zasad co do podziału odpowiedzialności, więc rozkłada się ona na całą organizację. Aby to zmienić, warto, aby każdy w firmie wiedział dokładnie, co należy do jego zakresu zadań.

Następnym aspektem jest zbyt duża ilość obowiązków. Ogromne przytłoczenie pracą sprawia, że nie tylko spada motywacja, ale również pogarsza się stan psychiczny i fizyczny. Presja czasu powoduje wysoki poziom stresu.

Atmosfera i nadmierna krytyka również powodują spadek chęci do działania. Jak wynika z raportu Randstad Workmonitor, ludzie bardzo cenią sobie relacje w miejscu zatrudnienia. Ciągłe upomnienia związane z drobnymi szczegółami czy krytyka to prosta droga do zniechęcenia niemal każdego do działania.

Powyższy aspekt ściśle wiąże się z atmosferą. Zbyt duża rywalizacja, plotkarstwo, nierówne traktowanie – szczególnie to ostatnie jest bardzo szybko zauważane i może prowadzić do spadku motywacji.

Jak przeciwdziałać brakowi motywacji w pracy? 

Aby przeciwdziałać brakowi motywacji w pracy, warto zadbać o:

  • budowanie przyjaznej komunikacji opartej na szczerości,
  • unikanie zbyt dużej kontroli,
  • ustalenie konkretnych celów,
  • konstruktywną ocenę pracy,
  • adekwatne wynagrodzenie,
  • możliwości rozwoju zawodowego,
  • integrację w zespole,
  • rozwijanie relacji między pracownikami,
  • wprowadzenie programów promujących zdrowie.

Jak budować zaangażowanie u pracowników? 

Według Instytutu Gallupa straty w produktywności z powodu braku zaangażowania u pracownika sięgają aż 46%! Badania Corporate Leadership Council wykazały z kolei, że pracownik zaangażowany jest w stanie dać z siebie aż o 57% więcej wysiłku niż osoba niezaangażowana.

Co powoduje, że pracownicy są bardziej lub mniej zaangażowani? 

Na zaangażowanie w pracę wpływa satysfakcja z pracy. Tam, gdzie są dobre relacje, bardziej chce się pracować. Wpływ na zaangażowanie ma również wynagrodzenie. Bez adekwatnej do umiejętności zapłaty ciężko spodziewać się dużego zaangażowania ze strony pracownika.

Bardzo ważne jest także docenienie. Jeśli widzimy, że nasza praca jest potrzebna i inni doceniają to, co robimy, znacznie wzrastają chęci do działania.

Istotnym elementem jest również zdrowie, zarówno psychiczne, jak i fizyczne. Z tego względu bardzo istotne jest, aby pracodawca wspierał dobrostan pracowników.

Co robić, aby pracownicy byli bardziej zaangażowani? 

Aby pracownicy byli bardziej zaangażowani, warto wprowadzić edukację żywieniową. Sporo pracowników zajada stres – przyznaje się do tego co trzeci pracownik.

Istotne ponadto jest także zadbanie o paczki dla pracowników, które będą wręczane w okresie świątecznym. Ciekawym pomysłem mogą być także wspólne posiłki, np. śniadania. Jedzenie razem buduje pozytywną atmosferę.

W jaki sposób zapobiegać brakowi satysfakcji z pracy? 

Skutecznie zapobiegać brakowi satysfakcji z pracy można poprzez wprowadzenie przejrzystej struktury i praktyk organizacyjnych. Osoby zatrudnione powinny otrzymywać jasne informacje na temat celów firmy.

Na zwiększenie satysfakcji może wpłynąć dobór szkoleń dla pracowników. Ważne jest jednak, aby był on odpowiednio dopasowany. Oznacza to, że powinien rozwijać określone kompetencje, które pasują do profilu danego stanowiska.

Ważna jest również klarowna komunikacja. Zatrudnieni powinni dokładnie znać opis swojego stanowiska oraz powierzone im obowiązki. Dzięki odpowiednim komunikatom można znacznie łatwiej formułować oczekiwania.

Dla satysfakcji z pracy kluczowe są relacje. Dlatego w zespole powinno się zadbać o ich jakość.

Nadmierna ilość obowiązków – jak wpływa na pracownika i poziom satysfakcji? 

Nadmierna ilość obowiązków jest nie tylko szkodliwa dla zdrowia fizycznego i psychicznego, ale także negatywnie wpływa na efektywność zespołu. Niesie za sobą szereg negatywnych konsekwencji, takich jak znacznie częstsze popełnianie błędów. To z kolei wymusza więcej pracy i przywiązywania większej uwagi do poprawek, co dodatkowo angażuje zespół.

Zbyt duża ilość pracy wpływa również negatywnie na samopoczucie pracowników. Zatrudnieni rezygnują z przerw na odpoczynek, co może prowadzić do znacznie większej rotacji.

Po czym można poznać nadmierne obciążenie pracą u pracownika? 

Nadmierne obciążenie pracą u pracownika można poznać po efektywności jego działań. Pomocna jest odpowiednia komunikacja. Jeśli atmosfera w firmie jest dobra, pracownicy nie będą się bali powiedzieć, że czują się przytłoczeni pracą.

Sygnałem może być zwiększona ilość błędów. Jeśli pracownik popełnia ich więcej niż zwykle, może to być spowodowane przemęczeniem. Sygnałem może być również to, że pracownik bierze więcej wolnego w pracy.

Czy warto przeprowadzać ankiety satysfakcji z pracy dla pracowników? 

Ankiety satysfakcji z pracy mogą dostarczyć cennych informacji na temat tego, czy pracownicy są zadowoleni z miejsca zatrudnienia, czy też nie. W ramach badania pracownicy mogą w anonimowy sposób wyrazić swoje zdanie.

Takie praktyki mają swoje zalety. Pozwalają sprawdzić poziom zadowolenia wśród członków zespołu, identyfikują obszary, które wymagają poprawy, oraz pozwalają wykryć nadużycia, takie jak np. mobbing. Ponadto są w stanie dostarczyć także pozytywny feedback.

Taki kwestionariusz może być wartościowy niezależnie od branży i wielkości organizacji. Szczególnie poleca się jego wprowadzenie, kiedy dochodzi do wzrostu rotacji pracowników czy spadku wydajności.

Można w nim zadać przykładowe pytania, takie jak:

  • Czy jesteś zadowolony/a z twojej obecnej roli w firmie?
  • Czy czujesz, że Twoja praca jest doceniana?
  • Czy masz zaufanie do kierownictwa firmy?

Brak satysfakcji z pracy a wypalenie zawodowe – co robić?

Maslach mówi o tym, że źródła wypalenia zawodowego mają trzy syndromy: zawodowy, interpersonalny i organizacyjny.

Wypalenie zawodowe najczęściej dotyka osoby mocno zaangażowane w swoją pracę. Z czasem ich chęci spadają. Pojęcie wypalenia jest ściśle powiązane ze stresującymi branżami i zawodami, takimi jak np. pielęgniarki czy lekarze. Jednak występuje ono również u nauczycieli, programistów i w wielu innych zawodach.

Objawy wypalenia zawodowego 

Wypalenie zawodowe może mieć wiele objawów. Do najczęstszych należą:

  • brak satysfakcji z wykonywanej pracy,
  • ciągłe przemęczenie,
  • stres,
  • przepracowanie,
  • problemy ze snem,
  • zanik empatii,
  • niezadowalająca współpraca z klientami,
  • unikanie kontaktu ze współpracownikami i przełożonymi,
  • niskie poczucie własnej wartości,
  • wahania nastroju,
  • brak rozwoju,
  • nadgodziny,
  • brak autonomii,
  • obojętność.

Jak można poradzić sobie z wypaleniem zawodowym? 

Rozwiązaniem na wypalenie zawodowe jest odpoczynek i zadbanie o zdrowie psychiczne. Osoby z wypaleniem zawodowym często mają niskie poczucie własnej wartości, więc praca nad samym sobą może okazać się kluczowa. Warto w razie potrzeby zgłosić się do specjalisty, który pomoże zadbać o zdrowie psychiczne.

Pomocne może być również rozdzielenie życia zawodowego od życia prywatnego. Świetnym rozwiązaniem może być również znalezienie hobby.

Zaufanie i szacunek – dlaczego jest tak ważne  dla satysfakcji z pracy? 

Michael C. Bush, CEO firmy Great Place to Work, sugeruje kilka działań, aby pracownicy odczuwali większą satysfakcję z pracy. Jednym z nich jest zaufanie i szacunek.

Są firmy, które swoim pracownikom dają sporą swobodę i pozwalają w określonych obszarach działać zgodnie z tym, co uważają za słuszne. Takie praktyki powodują, że pracownicy czują się odpowiedzialni i mogą samodzielnie ocenić sytuację. Dzięki temu czują się znacznie lepiej.

Zaufanie i szacunek to fundament zdrowych relacji. Kiedy osoby zatrudnione są szanowane przez innych, znacznie wzrasta ich chęć do współpracy. To także zwiększa poczucie bezpieczeństwa i wpływa na poziom zaufania do przełożonych. Poprawia również poziom organizacji w całej firmie i pozytywnie wpływa na zdrowie psychiczne.

Uczciwość – jak wpływa na satysfakcję z pracy? 

Uczciwość buduje zaufanie w organizacji. Kiedy pracownicy czują, że są traktowani sprawiedliwie, mają większe zaufanie do firmy, ale także do przełożonych. Uczciwość również tworzy poczucie bezpieczeństwa w organizacji, a to jest kluczowe dla dobrego samopoczucia. Sprawiedliwość w ocenach i awansach motywuje pracowników do rozwijania swoich umiejętności.

Jak zwiększyć lojalność pracowników? 

Aby zadbać o lojalność pracowników, warto wprowadzić korzystne warunki płacowe. W ich skład powinno wchodzić nie tylko wynagrodzenie, ale także  benefity. .

Dobrze jest zapewnić możliwość szkoleń i rozwoju. Oczywiście, nie może zabraknąć odpowiedniej atmosfery w pracy, która jest niezwykle ważna.

Aktywne słuchanie – dlaczego jest ważne dla satysfakcji z pracy?

Aktywne słuchanie to kluczowa umiejętność do budowania skutecznej komunikacji. Tę umiejętność powinni posiadać w organizacjach HR-owcy, prezesi i menedżerowie. Dzięki niej można zwiększyć zaufanie. Kiedy pracownicy czują, że są słuchani, buduje się bardziej jakościowa relacja między nimi a kierownictwem. 

Pracownicy, którzy czują, że ich opinie i pomysły są ważne, są bardziej zaangażowani w swoją pracę. Aktywne słuchanie daje im poczucie, że mają wpływ na decyzje i procesy w firmie.

Dzięki aktywnemu słuchaniu kierownictwo może szybciej zidentyfikować i rozwiązać problemy, które mogą wpływać na morale i produktywność pracowników. 

Osoby zatrudnione są ponadto bardziej skłonne do dzielenia się trudnościami, gdy wiedzą, że ich głos jest brany pod uwagę.

Aktywne słuchanie sprzyja otwartej i efektywnej komunikacji. Pracownicy czują się bardziej komfortowo, wyrażając swoje myśli i uczucia, co prowadzi do lepszej wymiany informacji i lepszej współpracy.

Aktywne słuchanie pozwala kierownictwu lepiej zrozumieć potrzeby i oczekiwania pracowników. Dzięki temu można dostosować strategie zarządzania, aby lepiej odpowiadały na te potrzeby.

Dobrostan psychiczny – dlaczego warto o niego dbać i jak wpływa na satysfakcję z pracy? 

Dobrostan psychiczny przez wiele lat nie był w miejscu pracy postrzegany poważnie. Na przestrzeni ostatniego okresu zaczęło się to zmieniać. Tymczasem ma on niezwykle ważne znaczenie. Składa się na niego kilka kluczowych elementów, takich jak:

  • stan zdrowia,
  • problemy finansowe,
  • wypalenie zawodowe,
  • stres.

Jaki wpływ ma praca na dobrostan? 

Praca ma ogromny wpływ na dobrostan. Nie jest oczywiście jedynym czynnikiem, ale to właśnie w miejscu zatrudnienia spędzamy bardzo dużo godzin. Średni czas pracy przeciętnego Polaka to 40 godzin w tygodniu.

Sukces zawodowy ma wpływ dla wielu osób na poczucie własnej wartości, a jej poziom może przełożyć się na pewność siebie. Z tego względu tak ważne jest, aby miejsce pracy wspierało zdrowie psychiczne pracowników.

Jak można zadbać o dobrostan psychiczny w pracy? 

Poziom dobrostanu psychicznego to kwestia indywidualna. Każdy pracownik inaczej odczuwa poziom satysfakcji z pracy. Pracodawca natomiast może zapewnić, że miejsce to będzie przyjazne dla pracowników.

Jest w stanie to robić poprzez zadbanie o odpowiednią atmosferę. Według badania Randstad Workmonitor dla wielu pracowników relacje są ważniejsze niż wynagrodzenie. Odpowiednia komunikacja sprawia, że wzrasta zaufanie do firmy.

Może również zadbać o jedzenie dla pracowników albo zapewnić przestrzeń, w której mogą spokojnie zjeść. Spożywanie posiłków w stresie nie wpływa pozytywnie na dobrostan psychiczny. 

Zdrowie całego zespołu pracodawcy są w stanie również zwiększać poprzez zadbanie o prywatną opiekę medyczną, badania czy konsultacje z psychologiem lub dietetykiem.

Nie może zabraknąć również promowania tego, by dbać o odpowiedni work-life balance. Umiejętne łączenie pracy zawodowej z życiem prywatnym to skuteczny krok do osiągnięcia harmonii i zdrowia psychicznego.

Praca nad sobą – jak może poprawić poziom satysfakcji z pracy? 

Praca nad sobą może znacząco poprawić poziom satysfakcji z pracy. Kiedy rozwijamy swoje umiejętności i stajemy się bardziej empatyczni, wpływamy pozytywnie na nasze otoczenie. Nasze zachowanie, sposób traktowania innych i wsparcie, które oferujemy, budują lepsze relacje w zespole. W ten sposób możemy zainspirować innych do działania i tworzyć kulturę wzajemnego szacunku i zaangażowania, co przekłada się na większe zadowolenie z pracy.

Jak przyjazne środowisko wpływa na satysfakcję z pracy? 

Przyjazne środowisko ma wpływ na satysfakcję z pracy. Poza procedurami, obowiązkami i atmosferą ważne jest miejsce, w którym pracownicy będą czuć się dobrze. W pracy spędzamy większość naszego życia, dlatego miejsce to powinno być tak urządzone, aby przyjemnie spędzało się w nim czas.