Dlaczego warto wspierać lokalne firmy?

2 maja, 2024 Wyłączono przez Brygida
Dlaczego warto wspierać lokalne firmy?

Na rynku zdominowanym jest przez światowych gigantów, rodzime – lokalne firmy mają ciężko. Dlaczego warto wspierać rodzinne firmy? W jaki sposób można je wspierać?

Jaki wpływ mają lokalne firmy na krajową gospodarkę?

Lokalne przedsiębiorstwa, to głównie małe i średnie firmy, które mają bardzo duży wpływ na region, w którym się znajdują – generują największe przychody podatkowe, więc partycypują w tworzeniu budżetu. Kolejnym istotnym argumentem jest to, że przeciwdziałają bezrobociu – skutecznie obniżają procent osób bezrobotnych w regionie. Należy również zwrócić uwagę, że lokalni przedsiębiorcy bardzo często angażują się w życie lokalnej społeczności m.in. poprzez wsparcie lokalnej szkoły czy przedszkoli.

Lokalne produkty, dlaczego warto je kupować?

Większość małych i średnich lokalnych firm prosperuje wyłączenie dzięki wsparciu lokalnych klientów. Uzyskanie nowych dla wielu marek jest nie lada wyzwaniem z powodu ogromnej konkurencji panującej na rynku. Największym zagrożeniem są dla nich globalne korporacje, z którymi nie mogą konkurować cenowo.

Mają istotny wpływ na gospodarkę

Małe i średnie lokalne firmy zapewniają wiele nowych miejsc pracy, często zapewniają również interesujący rozwój osobisty. Przedsiębiorcy prowadzący ten rodzaj przedsiębiorstw skupiają się głównie na określonym profilu działalności, dlatego mają wkład tylko w określoną dziedzinę, co powoduje, że właściciele małych i średnich marek są odpowiedzialni często za wprowadzanie nowych innowacyjnych produktów. Korporacje skupiają się najczęściej wyłącznie na zarabianiu pieniędzy – są zainteresowani masowym klientem. W przypadku lokalnych przedsiębiorców jest odwrotnie – wprowadzają na rynek produkty lub/i usługi, które są pożądane przez klientów.

Mają korzystny wpływ na środowisko

Korporacje produkują ogromne ilości produktów, co ma negatywny wpływ na środowisko. Duże brandy często „straty” wliczają w koszty produkcji. Natomiast małe firmy produkują tylko tyle swoich wyrobów na ile jest aktualne zapotrzebowanie rynku.

Swojskość i bliskość

Małe marki bardzo angażują się w lokalne inicjatywy. Dzięki temu konsumenci chętniej wspierają dalszy rozwój tych marek. Dla wielu konsumentów lokalne biznesy kojarzą się przede wszystkim ze swojskością i świeżości.

Inna obsługa klienta

W małych sklepach klienci taktowani są niemal jak rodzina – panuje bardziej osobisty kontakt, a sprzedawcy znają upodobania poszczególnych osób. Dzięki temu klienci mają poczucie wyjątkowości.

Jak wspierać lokalne firmy? – krok po kroku

Gdy chcesz wpierać lokalne przedsiębiorstwa, to skorzystaj z mojej podpowiedzi jak to zrobić:

  1. Promuj lokalne firmy wśród rodziny i znajomych.
  2. Uczestnicz w lokalnych wydarzeniach promujących lokalne biznesy np. targi.
  3. Pamiętaj, aby zawsze zostawić recenzje lub opinię o kupowanych produktach.

Czy są jakieś programy wpierające rodzime marki?

Wsparcie dla rodzimych małych i średnich przedsiębiorców jest ważne dla gospodarki całego kraju. Przedsiębiorcy prowadzący takie firmy mogą starać się o dotacje na rozwój firmy lub kredyty na preferencyjnych warunkach. Te środki finansowe można przeznaczyć na rozwój produktów, finasowanie działalności czy szkolenia pracowników.

Kolejnym rodzajem wsparcia małych i średnich przedsiębiorców są różnorodne programy szkoleniowe i mentoringowe. Dzięki nim właściciele firm mogą nabywać nowe umiejętności czy zdobywać wiedzę. Szkolenia dotyczą m.in. prowadzenia firmy, sprzedaży, a nawet wprowadzania innowacji.

Następnym rodzajem wsparcia jest możliwość korzystania z tzw. inkubatorów przedsiębiorczości oferujących wsparcie (za drobną opłatą) w prowadzeniu biznesu. Ostatnim istotnym programem są konkursy i nagrody dla przedsiębiorców, które wspierają małych i średnich przedsiębiorców. Konkursy dają możliwość nawiązywania wielu relacji biznesowych.

Jakie produkty warto kupować – przykłady lokalnych marek

Gdy robisz zakupy, to warto wybierać rodzimych producentów, których wyroby cieszą się uznaniem wśród rodzimych i zagranicznych klientów. Godne uwagi są zawłaszcza regionalne produkty rzemieślnicze takie jak m.in. wino sandomierskie, zakopiańskie kapcie czy ceramika bolesławska. Kolejnym przykładem rodzimych produktów są meble i artykuły wyposażenia wnętrz m.in. meble Bodzio, czy grupa Black Red White. Warto również wspomnieć o producentach kosmetyków i odzieży.

Podsumowanie

Wspierajmy rodzimych lokalnych przedsiębiorców, którzy są podstawą polskiej gospodarki. Wspierając polskie marki realnie wspierasz swój region.