Jak i gdzie sprzedawać rękodzieło bez działalności gospodarczej?

5 stycznia, 2024 Wyłączono przez Dawid
Jak i gdzie sprzedawać rękodzieło bez działalności gospodarczej?

Spieniężenie rękodzieła to ciekawy pomysł na połączenie pasji z działalnością zarobkową. Jak i gdzie można oferować swoje wyroby? Oto najważniejsze kwestie związane zarówno z prawną, jak i marketingową stroną sprzedaży produktów handmade.

Czy sprzedaż rękodzieła bez działalności gospodarczej jest możliwa?

W ostatnich czasach sprzedaż rękodzieła stała się bardzo popularna. Dla niektórych jest to sposób na dorobienie do pensji, a inni traktują handel produktami handmade jako główne źródło zarobku. Jak rozpocząć prowadzenie takiego biznesu? Na początek wypada zorientować się w kwestiach związanych z legalnością sprzedaży własnoręcznych wyrobów.

Warto wiedzieć, że handlowanie rękodziełem bez zarejestrowanej działalności gospodarczej jest możliwe. Wszystko dlatego, że od 2018 roku da się prowadzić tzw. sprzedaż nieewidencjonowaną. Taką wymianę dóbr realizuje się wtedy w ramach działalności nierejestrowanej, czyli drobnej aktywności zarobkowej osób fizycznych.

Atutem tego typu opcji jest to, że nie wymaga ona rejestracji firmy ani wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Dzięki temu nie trzeba również odprowadzać podatku VAT czy opłacać składek ZUS na ubezpieczenie zdrowotne oraz społeczne.

Jakie wymogi trzeba spełnić, aby prowadzić działalność nierejestrowaną?

Przed podjęciem decyzji o sprzedaży rękodzieła w ramach działalności nierejestrowanej warto zapoznać się z warunkami prowadzenia takiej aktywności handlowej.

Podstawowy wymóg, którego spełnienie daje prawo do realizacji transakcji bez zakładania firmy, to posiadanie czystej historii biznesowej. Oznacza to, że sprzedawca w ciągu 5 lat przed rozpoczęciem handlu nieewidencjonowanego nie może prowadzić żadnej innej działalności gospodarczej. Wyjątkiem w tym przypadku jest bycie wspólnikiem lub członkiem zarządu w spółkach prawa handlowego.

Aby móc handlować bez rejestracji przedsiębiorstwa, trzeba spełnić warunek dotyczący rodzaju prowadzonej działalności. Bez założenia firmy można sprzedawać jedynie produkty lub usługi, które nie wymagają uzyskania koncesji bądź licencji. Ważne jest również to, że działalność nierejestrowana musi być prowadzona w pojedynkę, a nie np. w formie spółki.

Przy sprzedaży nieewidencjonowanej należy pamiętać także o tym, że istnieje próg przychodu, po którego przekroczeniu zachodzi potrzeba utworzenia firmy. Zarobki z handlu nierejestrowanego nie mogą wyjść poza 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w danym roku (od 1 lipca do końca grudnia).

Czy warto stworzyć własny sklep online do sprzedaży rękodzieła?

Sprzedaż rękodzieła można prowadzić na różne sposoby, ale własny sklep internetowy jest jednym z najlepszych pomysłów na prowadzenie takiej działalności. Wszystko dlatego, że wraz z rozwojem e-commerce coraz więcej transakcji odbywa się za pośrednictwem sieci.

Zdalne zakupy są bardzo popularnym rozwiązaniem, na którym korzysta zarówno kupujący, jak i sprzedawca. Ten pierwszy zyskuje wygodę, a drugi dostęp do szerokiego grona odbiorców.

Jak utworzyć własny sklep online?

Skoro wiadomo, że prowadzenie działalności w sieci jest grą wartą świeczki, to nasuwa się jedno pytanie: jak utworzyć własny sklep online do sprzedaży rękodzieła?

Takie przedsięwzięcie to kilkuetapowy proces, którego pierwszym krokiem jest wybór oprogramowania do prowadzenia handlu przez internet. Ta decyzja będzie miała wpływ na kwestie takie jak:

  • zakres funkcji dostępnych na stronie sklepu;
  • koszt założenia oraz prowadzenia witryny sprzedażowej;
  • wygląd strony internetowej sklepu;
  • intuicyjność obsługi i łatwość wprowadzania zmian na platformie e-commerce.

Wybór oprogramowania dla sklepu online wpływa również na zakres tzw. supportu, czyli pomocy technicznej, którą można uzyskać po zakupie konkretnego systemu.

Kolejny etap w procesie tworzenia platformy sprzedażowej polega na wymyśleniu nazwy sklepu oraz wykupieniu domeny – adresu WWW, pod którym klienci znajdą stronę internetową.

Później przychodzi czas na projektowanie witryny. Atrakcyjny wygląd sklepu online jest kluczowy dla powodzenia w e-commerce, ponieważ w tym przypadku klienci kupują głównie oczami. Warto więc zadbać o to, by platforma była nie tylko ładna, ale przejrzysta i łatwa w obsłudze (zgodna z założeniami UI).

Gdy sklep będzie gotowy pod kątem wizualnym, trzeba jeszcze opracować treści, które powinny znaleźć się na stronie. Mowa tu zarówno o opisach produktów, jak i polityce prywatności oraz regulaminie.

Ten ostatni jest szczególnie ważny, ponieważ określa najważniejsze aspekty funkcjonowania platformy sprzedażowej. Regulamin sklepu internetowego powinien zawierać przede wszystkim zapisy dotyczące:

  • zakresu działalności i sprzedawanych produktów lub usług;
  • procesu realizacji zamówienia wraz z opisem momentu zawarcia umowy kupna-sprzedaży;
  • form oraz kosztów dostawy;
  • warunków, a także sposobu realizacji zwrotów i reklamacji.

Po opracowaniu wszystkich niezbędnych treści pozostaje tylko skonfigurować formy płatności i metody dostawy produktów dla sklepu online. Później można już startować ze sprzedażą oraz promocją swojej działalności w sieci.

Gdzie sprzedawać swoje wyroby? – alternatywy dla własnej strony WWW

Posiadanie własnego sklepu z rękodziełem online pozwala zadbać o pożądaną ekspozycję towarów i buduje wizerunek marki. Jeśli jednak twórca nie jest zainteresowany dużą rozpoznawalnością lub obawia się samodzielnego prowadzenia działalności, to może sprzedawać swoje wyroby na inne sposoby.

Alternatywą dla prywatnej strony internetowej są portale aukcyjne (np. Allegro) czy serwisy ogłoszeniowe (m.in. OLX). Popularnym rozwiązaniem jest również sprzedaż rękodzieła za pośrednictwem mediów społecznościowych. Produkty można wystawiać zarówno na własnym profilu, jak i specjalnych grupach, które zrzeszają fanów wyrobów handmade.

 

 

Artykuł sponsorowany