Dodawanie wpisów marek i firm

Czyli jak co i gdzie wpisać, aby było dobrze

Aby dodać wpis należy:

1. Zalogować się w serwisie (np. przez Facebooka)

2. Kliknąć w poniższy link:

Strona dodawania marek i firm

lub wejść do Panelu Użytkownika i tam wybrać "Dodaj markę" lub "Dodaj firmę". 

Samo dodawanie polega na uzupełnieniu wymaganych pól oraz załadowaniu pliku z logiem (obrazkiem) danej firmy czy marki. Poniżej opiszemy i wytłumaczymy każde z pól formularza.

Ważne: Jeśli chciałbyś zacząć dodawać wpisy na naszej stronie w celu pomocy nam w rozwoju bazy, prosimy wcześniej o kontakt. Dla osób regularnie dodających wpisy robimy krótkie szkolenie przez Skype'a.

Małe zalecenia na początek:

1. Zawsze sprawdzaj w wyszukiwarce zanim coś dodasz - duplikaty to tylko strata czasu.

2. Staraj się dodawać pary: Firma + Marka, nawet jeśli marką będzie nazwa firmy. W ten sposób będzie ją można łatwiej znaleźć, gdyż to kategorie marek są bardziej szczegółowe.

3. Gdy dodasz jakąś firmę staraj się później dodać wszystkie jej marki. W ten sposób unikniemy niepotrzebnych braków w bazie

DODAWANIE FIRMY

Zasada numer 1 przy dodawaniu firm: Dodajemy spółki polskie, a nie ich zagranicznych właścicieli. Tych wpisujemy w polu "Akcjonariat/Właściciele". Wyjątkiem jest sytuacja gdy towary danej firmy są w Polsce dostępne, a nie ma ona u nas nawet przedstawicielstwa.

W końcu to polskie spółki sprzedają u nas ich produkty i zatrudniają ludzi. Chodzi o pokazanie, kto tą polską spółka włada realnie.

Pełna nazwa firmy*: Oficjalna nazwa z określeniem typu działalności. Dopuszczalne są oficjalnie stosowane skróty np. PKO BP S.A.

*Dopuszczamy możliwość uproszczenia w przypadku grup firm (korporacji), które tworzą sieć połączeń w ramach jednej firmy marki. W takim przypadku możliwe jest zebranie całej grupy w jedną "firmę" z dopiskiem "Korporacja" lub "Grupa" na początku np. Korporacja Coca-Cola Polska lub Grupa Maspex Wadowice.

Logo firmy: Dopuszczalne formaty to jpg, png i gif. Wielkość nie ma znaczenia, bo serwis później i tak je przerabia. Logo najlepiej pobrać z oficjalnej strony firmy lub za pomocą grafik Google.

Kapitał firmy: Pole najważniejsze przy dodawaniu przedsiębiorstw. Należy określić w jakim stopniu właścicielami są Polacy. Istotne jest tu, aby określić realnych właścicieli. Zdarzają się przypadki, gdy głównym udziałowcem firmy jest inna polska firma, jednak tamta firma należy już do kapitału zagranicznego. W takiej sytuacji oznaczamy ją jako zagraniczną. W przypadku braku możliwości określenia zaznaczamy "Nie wiadomo".

Akcjonariat/Właściciele firmy: Tu należy wymienić głównych udziałowców ze wskazaniem, z jakiego kraju pochodzą. W miarę możliwości prosimy również o określanie przybliżonych udziałów.

Jak określic kapitał i akcjonariat firmy?

Rodzaj firmy Instrukcja działania
Działaność gospodarcza i spółki osobowe Tu wystarczy, że mamy polskie nazwiska w nazwie działalności lub spółki aby określić kapitał właściciela jako 100% polski. Gdy nazwisko sugeruje osobę z zagranicy należy to sprawdzić.
Spółdzielnie Tu z zasady działania spółdzielni kapitał określamy jako 100% polski. Co prawda mogą do nich należeć ludzie z zagranicy, ale ich udziały są tak samo małę jak innych członków spółdzielni i nie ma tu ryzyka utraty kontroli. W takim wypadku w polu "Akcjonariat/Właściciele" wpisujemy "Polscy członkowie spółdzielni". Możemy też wymienić aktualnego prezesa, ale nie jest to wymagane.
Spółki Akcyjne

Szukamy w Google akcjonariatu na hasła "akcjonariat" i "udziałowcy". Jeśli spółka jest notowane na GPW to bez problemu powinniśmy dotrzeć do takich danych. Ważne aby następnie sprawdzić pochodzenie firm akcjonariuszy. Akcjonariuszy określonych jako "Pozostali" uznajemy za polski kapitał, bo są to w większości drobni inwestorzy indywidualni.

Gdy mamy spółkę nienotowaną na GPW to sprawdzamy: stronę firmową (działy O nas i Historia) oraz szukamy w Google dodatkowe hasła: "właściciel", "przejęta", "sprzedana" itp.

UWAGA: udziały OFE, choć zarządzane przez zagraniczne spółki to pieniądze polskich emerytów i zaliczamy je do polskiego kapitału

Inne spółki np. z o.o. Pierwszym krokiem jest oczywiście strona firmowa (działy O nas i Historia). Drugim wyszukiwarka Google i hasła: "właściciel", "przejęta", "sprzedana", "akcjonariat" i "udziałowcy" itp.

Gdy nasze wyszukiwania nie przyniosą efektów pozostaje nam strona KRSu, gdzie mamy określony skład rady nadzorczej. W przypadku gdy mamy w niej same polskie nazwiska możemy wybrać 100% polski kapitał, ale należy zamieścić w opisie długim zdanie "Kapitał określony na podstawie składu rady nadzorczej".

Czy firma zatrudnia pracowników w Polsce?: Tu sprawa jest prosta, jeśli zarejestrowana jest w Polsce to zatrudnia. Jednak należy określić, czy są to pracownicy produkcyjni lub usługowi, czy tylko "małe przedstawicielstwo", które zajmuje się obsługą spółki córki zagranicznego koncernu.

Kraj pochodzenia kapitału firmy: Polska dla 100% polskiego i większościowego polskiego. W przeciwnym przypadku należy wskazać kraj głównego udziałowca lub gdy pochodzą oni z wielu różnych krajów - zaznaczyć "Kapitał Międzynarodowy".

Firma regionalna/lokalna? - W przypadku gdy produkty firmy nie są dostępne w całej Polsce, jej sklepy występują tylko w określonych regionach lub świadczy ona usługi w pewnej części Polski, należy wybrać tę opcję. Pojawi się wtedy lista województw, z których należy wybrać te związane z firmą. Opcja ta sprawia przykładowo, że wchodząc w kategorię "Piekarnie" z komputera w województwie Zachodniopomorskim, zobaczymy te działające na Pomorzu Zachodnim.

Adres, Miasto i Kod Pocztowy: Pola określające siedzibę, adres rejestracji

Kategoria firmy: Ogólne określenie zakresu działalności. Wybieramy jedną.

Podkategoria firmy: Określa bardziej szczegółowo zakres działalności. Możemy wybrać kilka poprzez kliknięcie na nie z przytrzymanym klawiszem Ctrl.

Własna podkategoria firmy: Jeśli uważacie, ze brakuje podkategorii odpowiednio określającej zakres działalności firmy, możecie zaproponować nową. Jednak w przypadku firm staramy się tą liczbę ograniczyć, także prosimy o rozwagę w tej kwestii.

Dodaj więcej kategorii: Jeśli firma jest na tyle duża, że działa w więcej niż jednej branży, to mamy możliwość dodania dwóch kolejnych kategorii i dowolnej liczby podkategorii w ramach tych kategorii.

Krótki opis firmy: W tej części opisu zalecamy określenie kwestii właścicielskich firmy. Czy i kiedy została przejęta i kto jest jej obecnym głównym udziałowcem.

Opis firmy ciąg dalszy: Opis działalności firmy, jej historia i co tylko dusza zapragnie, byleby na temat. Warto w tym miejscu napisać np. o stosowaniu przez nią optymalizacji podatkowej, produkcji zagranicznej czy jej ekspansji na rynki inne niż polski.

Źródło danych: Linki do stron lub opis sposobu pozyskania informacji.

Hasła do wyszukiwania: Pole to powinno zawierać alternatywne nazwy firmy - skróty lub ich rozwinięcia, dawną nazwę lub nazwy spółek wchodzących w skład grupy. Dodatkowo zalecamy dodawanie w tym miejscu popularnych literówek i błędów w nazwie firmy. Nie należy dodawać tu nazw kategorii czy branż w jakich działa firma.

DODAWANIE MAREK

Aby dodać markę musimy upewnić się, że wcześniej została dodana firma, którą określimy jako jej właściciela. Marki nie funkcjonują samodzielnie na stronie - muszą mieć firmę właściciela.

Pełna nazwa marki: Oficjalna nazwa marki.

Logo marki: Dopuszczalne formaty do jpg, png i gif. Wielkość nie ma znaczenia, bo serwis później i tak je przerabia. Logo najlepiej pobrać z oficjalnej strony firmy lub za pomocą grafik Google.

Typ marki: Do wyboru "produkt" dla dóbr materialnych lub "usługa" w przypadku np. marki banku czy sklepu.

Kategoria marki: Ogólne określenie zakresu występowania marki. Wybieramy jedną.

Podkategoria marki: Określa bardziej szczegółowo, czego dotyczy dana marka. Możemy wybrać kilka.

Własna podkategoria marki: Jeśli uważacie, ze brakuje podkategorii odpowiednio określającej daną markę, możecie zaproponować nową.

Dodaj więcej kategorii: Jeśli marka jest na tyle duża, że dotyczy w więcej niż jednej branży to mamy możliwość dodania dwóch kolejnych kategorii i dowolnej liczby podkategorii w ramach tych kategorii. 

Producent/Właściciel marki: W polu tym należy wpisać fragment nazwy producenta i wybrać go z propozycji poniżej. W przypadku, gdy nie pojawia się żadna propozycja, należy w pierwszej kolejności dodać firmę - jej właściciela.

Krótki opis marki: Kilka zdań na temat tego, czym jest dana marka i/lub do kogo należy.

Opis marki ciąg dalszy: Tu można opisać na przykład odmiany danego produktu, jego dostępność.

Źródło danych: Linki do stron lub opis sposobu pozyskania informacji.

Hasła do wyszukiwania: Alternatywne nazwy marki, jej odmiany i popularne błędy w nazwie

Gdzie odbywa się produkcja?* Pole pojawiające się tylko dla marek produktowych. "Produkcja w Polsce" oznacza, że cały proces produkcyjny odbywa się kraju. "Częściowo w Polsce" oznacza jedynie część tego procesu np. składanie, malowanie elementów albo część linii produktów oferowanych pod określoną marką np. Samsung produkujący w Polsce AGD, ale nie produkujący telefonów. Przy braku wiedzy można wybrać "Nie wiadomo".

*Opcja "Brak produkcji" może oznaczać także samo przepakowanie produktu w 100% importowanego, nakrejenie na niego nowej etykietki lub naklejki.