Sieciowe polskie restauracje i kawiarnie

6 września, 2023 Wyłączono przez Dawid
Sieciowe polskie restauracje i kawiarnie

Inflacja znacząco wpłynęła na sytuację na rynku gastronomicznym w Polsce. Wg badań jest to jedna z kategorii, na której wydatki są ograniczane podczas wzrostu cen. Jednak z drugiej strony Polacy nie rezygnują całkowicie z korzystania z usług branży gastronomicznej. Z reguły wybierają tańsze lokale lub chodzą do nich znacznie rzadziej. Jednym z najczęściej wybieranych są sieciowe restauracje i kawiarnie. Które z nich mają polski kapitał?

Sytuacja w branży gastronomicznej w Polsce

Wysoka inflacja, a tym samym nienadążający za nią wzrost wynagrodzeń i świadczeń społecznych spowodował, że wielu konsumentów ograniczyło wydatki na rozrywkę do niezbędnego minimum. Dlatego m.in. rzadziej jedzą na mieście, czy zamawiają jedzenie do domu. Na szczęście dane wynikające z raportu Rynku Gastronomicznego są nieco inne. W 2 połowie 2022 i w analogicznym okresie 2021 liczba klientów korzystających z restauracji była taka sama. W pierwszym kwartale 2023 odnotowano 5% wzrost liczby gości, w stosunku z IV kwartałem 2022 roku. Wg danych udostępnionych w tym raporcie w I kwartale 2023 r. restauracje odnotowały 19% wzrost, a w drugim 17% wzrost w porównaniu z analogicznym okresem w 2022 roku. Natomiast kawiarnie i cukiernie odnotowały wzrost przychodów na poziomie 25% w porównaniu z tymi samymi okresami w 2022 roku.

Które sieci restauracyjne mają polski kapitał?

Restauracje cieszą się dużą popularnością zwłaszcza w sezonie wakacyjnym. Zanim wybierzesz się z rodziną lub przyjaciółmi do lokalu, to zapoznaj się z naszą listą sieciowych restauracji z polskim kapitałem.

Bobby Burger

Bobby Burger sieć barów szybkiej obsługi. Historia marki zaczęła się w 2012 roku. Marka została stworzona przez dwóch znajomych Bogumiła i Krzysztofa, którzy zainspirowali się amerykańską kulturą miejską i zainwestowali w food tracka. W 2013 roku został otwarty pierwszy lokal. Obecnie brand ma 14 lokali własnych i 29 franszyzy.

DaGrasso

Znana polska sieć pizzerii. Pierwszy lokal powstał w 1996 roku w Łodzi. Oprócz pizzy można zjeść smaczne dania domowe. Obecnie sieć liczy ponad 200 lokali na terenie całej Polski.

Mr.Hamburger

Polska sieć restauracji typu fast food powstała w 1990 roku. W zeszłym roku marka złożyła do sądu wniosek o upadłość.

Ministerstwo Śledzia i Wódki

Polska sieć gastro-barów inspirowanych PRL-em. Pierwszy lokal powstał w 2012 roku w Gliwicach. Obecnie pod logo marki jest 41 lokali w 37 miastach.

North Food Polska S.A.

Organizacja działająca od 2002 roku zajmująca się prowadzeniem sieci restauracji. Obecnie sieć posiada 42 lokale w segmencie z szybką obsługą i restauracji z obsługą kelnerską.

Sfinks

Pierwsza restauracja powstała w 1995 roku w Łodzi. Obecnie pod szyldem brandu jest ponad 60 restauracji w całej Polsce. Znajdują się głównie w galeriach handlowych w dużych miastach. Od 2006 spółka notowana jest na GPW.  

Zdrowa Krowa

Sieć restauracji oferująca kuchnię amerykańską w wydaniu slow food, czyli niskoprzetworzone, wykonywane w sposób tradycyjny. Początki marki sięgają 2013 roku i zaczęły się na śląsku. Menu jest stałe, a potrawy przygotowywane są zgodnie z filozofią 5 przemian.

Które sieci kawiarniane mają polski kapitał?

Kawiarnie i cukiernie cieszą się dużym zainteresowaniem Polaków. Jest to idealne miejsce, gdzie można spotkać się zarówno w sprawach prywatnych, jak i zawodowych. Które sieci kawiarniane mają polski kapitał?

Blikle sp. z o.o.

Początki marki sięgają 1869 roku w Warszawie. W 1991 roku kawiarnia rozwijała się, a obecnie pod szyldem Blikle sp. z o.o. jest 8 lokali. Obecnie właścicielem jest fundusz Vertigo.

Cukiernia Sowa

Początki marki sięgają 1946, gdy w Bydgoszczy został otwarty pierwszy zakład piekarniczy. Pierwszy tort powstał w 1962 roku, a pierwsza kawiarnia w tym samym mieście w 1991 roku. Aktualnie sieć liczy prawie 40 lokali w całej Polsce.

Dobro&Dobro Cafe

Pierwsza kawiarnia została założona w 2016 roku w Warszawie przez Inna i Oleg Yarowy i miała całe 6m2, obecnie sieć kawiarni znana jest nie tylko w Polsce, lecz również w Czechach. Właściciele planują otworzyć kolejne 100 punktów na terenie całej Europy.

Etno Cafe

Została założona w 2012 roku, początkowo funkcjonowała jako palarnia. W 2015 roku zaczęto serwować kawę. Obecnie sieć obejmuje 20 lokali. Obecnie Etno Cafe to cały koncept kawowy w skład, którego wchodzi sieć kawiarni, browar kawowy i palarnia kawy.

Grycan – lody od pokoleń

Marka Grycan to przede wszystkim sieć kawiarni pierwsza powstała w 2004 roku, a obecnie jest ich w kraju 150. W stałej ofercie jest około 60 smaków lodów. Od 2019 roku produkowane są również lody wegańskie. Marka znana jest zarówno w Polsce, jak i za granicą.

Nowakowski Gorąco Polecam

Polska sieć kawiarni oferująca również pieczywo oraz kanapki. W tym roku sieć kawiarni została wykupiona przez spółkę Enata Bread, której właścicielem jest Bartłomiej Rychcik.

The White Bear Coffee 

Sieć kawiarni serwująca kawę z segmentu speciality (wypalana jest w białostockiej kawiarni). Pierwsza kawiarnia powstała w 2019 roku w Białymstoku. Na mapie Polski jest już 10 punktów tej sieci.

Choć rzadziej korzystamy z usług lokali gastronomicznych, to wybierajmy lokale należące do sieci z polskim kapitałem.

 

Autor: Brygida Konopka- König