Psychologia kolorów. W jaki sposób barwy wpływają na nasze samopoczucie i zachowanie?
3 sierpnia, 2023Truizmem jest stwierdzenie, że kolory towarzyszą nam w codziennym życiu. Tak jednak jest: wypełniają one świat różnorodnymi odcieniami oraz symboliką. Barwy mają nie tylko walory estetyczne, ale także – o czym nie wolno zapominać – silny wpływ na nasze samopoczucie, emocje oraz zachowanie. To właśnie dlatego odpowiednie dopasowywanie kolorów jest niezwykle ważne… z punktu widzenia działań marketingowych (reklamowych) oraz w aranżacji wnętrz.
Kolory są ważne. Gdzie się je wykorzystuje?
Kolory na wiele sposobów wpływają na to, w jaki sposób postrzegamy otaczający nas świat. Barwy te są wszechobecne w kulturach całego świata… chociaż oczywiście ich interpretacja może różnić się – czasem znacząco – w zależności od tego, jaki jest kontekst oraz indywidualne doświadczenia.
Sposób wykorzystania kolorów to jest niezwykle ważny między innymi w takich dziedzinach naszego codziennego życia jak pokazał nam to ChatGPT:
Zastosowanie kolorów jest niezwykle wszechstronne i odgrywa istotną rolę w wielu dziedzinach naszego życia. Oto kilka punktów, w których kolor ma znaczenie:
- Projektowanie graficzne: Kolory są kluczowym elementem w projektowaniu graficznym, np. w tworzeniu logo, banerów reklamowych, stron internetowych i plakatów.
- Marketing i reklama: Kolory mają duży wpływ na postrzeganie marki i produktów. Dzięki odpowiednio dobranym kolorom firma może wywołać określone i wyróżnić się na tle konkurencji.
- Psychologia: Psychologia kolorów bada, w jaki sposób kolory wpływają na nasze emocje, zachowania i samopoczucie.
- Komunikacja wizualna: Kolory są używane w różnych dziedzinach do przekazywania informacji, na przykład na znakach drogowych, mapach czy w sygnalizacji świetlnej.
- Architektura i wnętrza: Wybór kolorów w projektowaniu wnętrz i architekturze wpływa na atmosferę i nastroje danego miejsca.
- Terapia kolorami: Niektóre kultury i dziedziny, jak chromoterapia, sugerują, że kolory mogą wpływać na zdrowie i samopoczucie ludzi, i że można ich używać w celu łagodzenia niektórych dolegliwości.
- Projektowanie produktów: W przemyśle projektowania produktów kolory mają znaczenie zarówno estetyczne, jak i funkcjonalne.
- Kultura i symbolika: Kolory mają często głębokie znaczenie symboliczne w różnych kulturach.
My spojrzymy na tą kwestię, jeśli chodzi o pogrubione punkty (1,2,4,5,7).
Nie będzie przesadą stwierdzenie, że odpowiednie zastosowanie barw jest ważne z punktu widzenia biznesu. Taki stan rzeczy wynika z prostego faktu: poznanie znaczenia kolorów oraz sposobu, w jaki oddziałują one na odbiorców, pozwala efektywnie tworzyć wizerunek marki przedsiębiorstwa i przyciągać uwagę klientów, a także motywować do podejmowania przez nas korzystnych decyzji zakupowych.
Choć z jednej strony postrzeganie barw jest czymś subiektywnym, to pewne bodźce kolorystyczne wywołują zbliżone reakcje u większości ludzi. Psychologia kolorów ma charakter uniwersalny, XXX. Przykładowo, zielony i niebieski to barwy, które działają uspokajająco oraz wspierają naszą koncentrację. Więcej przykładów w tym temacie znajdziesz w dalszej części naszego tekstu.
Poniżej przedstawiamy Ci jedynie niektóre spośród wszystkich kolorów, jakie stosuje się w szeroko rozumianym marketingu. Nie chcemy tu reklamować konkretnych produktów oraz marek – zastanów się jednak, czy znasz przykłady z życia realnego, które zgadzają się z poniższym zestawieniem:
Kolor | Zastosowanie w marketingu – w jakich produktach wykorzystuje się te barwy? |
Niebieski | Produkty higieniczne, w tym na przykład mydło, pasta do zębów oraz proszek |
Pomarańczowy | Produkty spożywcze, w szczególności związane z owocami (napoje, cukierki, kisiel itp.) |
Czarny | Firmy o wysokiej jakości usługach prestiżowych, w tym np. ubrania, sprzęt elektroniczny, zegarki itp. |
Różowy | Produkty przeznaczone dla dzieci, artykuły kosmetyczne, środki czystości |
Czerwony | Produkty sportowe, napoje energetyczne, alkohole, samochody wyścigowe, bożonarodzeniowe promocje, kosmetyki, produkty walentynkowe |
Żółty | Produkty dla dzieci oraz oferty turystyczne |
Zielony | Produkty naturalne, wyroby pochodzenia ekologicznego, niektóre wyroby medyczne, w tym w szczególności powstałe na bazie roślin, ziół itp. |
Biały | Reklamy wyrobów medycznych oraz produktów higienicznych oraz środków czystości |
Brąz | Produkty pochodzenia ekologicznego, pieczywo |
Źródło: opracowanie własne
Cóż, nieprzypadkowo produkty marki Bielenda są dostarczane w opakowaniach z kolorem białym czy zielonym, a Ferrari kojarzy się nam przede wszystkim z czerwienią.
Z jakimi uczuciami kojarzą się nam poszczególne kolory?
Zastanówmy się na przykładzie kilku barw oraz tego, jakie uczucia i skojarzenia one u nas wzbudzają:
- błękit – kolor niebieski kojarzy się powszechnie z harmonią, stabilizacją, autorytetem oraz bezpieczeństwem. Taki stan rzeczy sprawia, że błękit jest powszechnie stosowany w między innymi w branżach związanych z finansami, bankowością, ubezpieczeniami czy ochroną zdrowia oraz wszędzie tam, gdzie potrzebne jest zaufanie,
- zieleń – w szczególności jasnozielony kolor symbolizuje naturę, świeżość oraz zdrowie. Stosowany jest on przez firmy oferujące produkty, które kojarzą się nam z ekologią,
- czerwień – jest to niezmiennie ciekawy kolor z punktu widzenia marketingu. Dlaczego? Mamy odpowiedź na to pytanie: ponieważ skutecznie przyciąga on uwagę, a także reprezentuje namiętność oraz witalność. Może ona zachęcać do impulsywnego działania… choć z drugiej strony należy używać go ostrożnie, aby nie przytłoczyć odbiorcy. Kolor czerwony ma bowiem to do siebie, że używany w nadmiarze może wywołać raczej irytację,
- biel – kolor biały może działać uspokajająco, dając nam poczucie czystości oraz świeżości. Biała barwa ułatwia nam odpoczynek oraz relaks.
Kolory a wystrój mieszkania – to również jest ważne
Marketing w biznesie to nie jedyny obszar, w którym odpowiedni dobór barw odgrywa niezwykle ważną rolę. Oprócz tego kolory mają również wpływ, jeśli chodzi o wystrój wnętrz. To, w jaki sposób podejdziemy do wyboru kolorów w naszym mieszkaniu czy domu, może znacząco wpłynąć na nasz nastrój oraz samopoczucie.
Możesz być właściwie pewien, że firmy oraz projektanci wnętrz dobrze zdają sobie sprawę z tego, że właściwie dobrane barwy są w rzeczywistości potężnym narzędziem wykorzystywanym w celu przyciągania klientów oraz kreowania u nich pozytywnych wrażeń i skojarzeń z marką. Wydaje się, że w szczególności w erze cyfrowej, kiedy to konkurencja o pozyskanie i utrzymanie uwagi konsumentów jest ogromna, dobre zastosowanie kolorów staje się kluczowe dla osiągnięcia sukcesu biznesowego.
Przykładowo, jasne i stonowane kolory działają na ludzki umysł raczej uspokajająco, podczas gdy intensywne odcienie mogą dodawać energii i pobudzać.
Autor: Emil Zelma
Zobacz też:
System MES – czym jest i jakie niesie za sobą zalety dla przemysłu?
Często jest to wykorzystywane w marketingu i niestety to działa
Dobrze, że ktoś na to zwraca uwagę