Przepusty drogowe – Wszystko co musisz wiedzieć
26 lutego, 2020Co to są przepusty drogowe?
Przepusty drogowe są stałym elementem dróg publicznych, a także polnych. Spotykamy je na autostradach, asfaltowych drogach krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych, a także traktach o nawierzchni nieutwardzonej. Zwykle umiejscowione są poprzecznie – bezpośrednio pod drogą lub pod zjazdami na posesje.
Trudno o jednoznaczną definicję przepustu drogowego. Ich głównym zadaniem jest przeprowadzanie przez nasyp drogi różnego rodzaju cieków wodnych, w tym rzeczek oraz strumieni, a także wody gromadzącej się w rowach przydrożnych i melioracyjnych. Przepusty służą także przeprowadzaniu przez nasyp drogowy różnego rodzaju instalacji technicznych i urządzeń. Niektóre stworzono z myślą o umożliwieniu przejścia dziko żyjącym zwierzętom, choć tego rodzaju rozwiązania spotykane są raczej na drogach wyższej klasy.
Rodzaje, przekroje i wymiary przepustów
Różne źródła podają też różne minimalne wymiary, jakie powinien mieć przepust drogowy. Zwykle za konstrukcję tego typu uznaje się obiekt, którego średnica wynosi minimum 60 cm. Warto dodać, że większe przepusty (o średnicy przekraczającej 150 centymetrów) uznawane są za samodzielne obiekty inżynierskie.
Przepusty drogowe wykonywane są z wielu różnych stosowanych w budownictwie materiałów. Tego rodzaju konstrukcję mogą mieć też bardzo zróżnicowaną budowę, kształt i długość. Zwykle dostarczane są na plac budowy w formie gotowych do instalacji elementów (prefabrykatów). Warto pamiętać że rury, z których buduje się przepusty można wykorzystać także do budowy innych obiektów: studni, odwodnień, rur osłonowych a także do zabezpieczania i modernizacji istniejących konstrukcji.
Nowoczesne przepusty mogą mieć też bardzo zróżnicowaną budowę. Na rynki dostępne są konstrukcje otwarte dołem i wsparte na fundamentach, a także rury o budowie zamkniętej. Wśród dostępnych przekrojów przepustów są między innymi rury kołowe, eliptyczne poziomie i pionowe, gardzielowe (rozszerzone w dolnej części) oraz profile ramowe. Otwarte przepusty mają zwykle kształt łuku kołowego, obniżonego lub wyniesionego.
Beton, blacha czy tworzywo sztuczne?
Dawniej przepusty drogowe miały zwykle postać budowli z cegły lub kamienia. Od kilkudziesięciu lat do ich produkcji z powodzeniem wykorzystuje się także inne nowoczesne materiały: beton, tworzywa sztuczne oraz stalową lub aluminiową blachę falistą. Technologia produkcji przepustów drogowych znacznie rozwinęła się w ostatnich latach.
Rury betonowe
Niezastąpione podczas budowy przepustu mogą okazać się zbrojone rury betonowe, z którego powstają przede wszystkim przepusty rurowe o przekrojach kołowych i ramowych. Taka rura na przepust cechuje się trwałością, wysoką sztywnością oraz odpornością na czynniki mechaniczne i warunki pogodowe. Betonowe rury należy też wybrać wówczas, gdy budujemy kanalizację lub odpływ z terenu, na którym znajduje się ogród.
Rury stalowe
Konstrukcje z rur stalowych, które mają zwykle postać blachy falistej, sprawdzają się przy budowie przepustów drogowych i kolejowych. To materiał który spełnia swą rolę przy wznoszeniu konstrukcji zarówno o dużej jak i niewielkiej średnicy. Może też pełnić rolę rur osłonowych dla różnego rodzaju instalacji, gdy budujemy budujemy dom albo urządzamy ogród. Blaszane rury dobrze spełniają swoją rolę także przy modernizacji już istniejących konstrukcji przepustowych. Blacha falista charakteryzuje się stosunkowo małą sztywnością oraz dużą podatnością na odkształcenia, jest też odpowiednio zabezpieczona przed korozją. Przy budowie przepustów z wykorzystaniem rur z blachy należy stosować odpowiednią zasypkę inżynierską, która umożliwi prawidłowe przenoszenie obciążeń (tzw. zjawisko przesklepienia).
Rury polietylenowe
W budowie przepustów drogowych znajdują też zastosowanie rury wykonane z polietylenu o wysokiej gęstości. Wybierz ten materiał, jeśli planujesz na przykład budowę ekologicznych przejść dla zwierząt lub grunt otaczający twój ogród i dom wymagają wykonania melioracji. W tej roli świetnie sprawdzi się na przykład rura karbowana fi 400. Przepust drogowy z rur polietylenowych nie wymaga użycia ciężkiego sprzętu podczas budowy, jest tez niezwykle trwały i odporny na korozję. Wśród tego typu konstrukcji dostępne są rury dwuścienne, zbudowane z gładkiej ściany wewnętrznej oraz zewnętrznej obudowy o kształcie pierścieniowym. Rury polietylenowe łączone są za pomocą opasek zaciskowych
Rury polipropylenowe
Na rynku dostępne są też rury wykonane z polipropylenu, który znajdzie zastosowanie między innymi podczas budowy przepustu pod drogami leśnymi lub przejść dla zwierząt. Wybierz je także jako rury przepustowe na mostek oraz materiał do budowy kanalizacji deszczowej albo sanitarnej. To wysokiej jakości produkty cenione za wysoką sztywność, a także odporność na wysokie i niskie temperatury oraz ścieranie. Umożliwiają szybki i szczelny montaż dzięki zintegrowanemu kielichowi oraz uszczelce na bosym końcu.
Jak zamówić rury przepustowe?
Materiały budowlane do budowy przepustów drogowych najlepiej zamówić u specjalistycznych dostawców świadczących usługi na rzecz firm budowlanych. Ich ogłoszenia i ofertę znajdziemy w internecie. Wyszukiwania konkretnego produktu warto rozpocząć od wpisania w przeglądarkę internetową rodzaju materiału, z którego ma być wykonany przepust, a także średnicy produktu. Ogłoszenia z ofertami dostawców i producentów rur przepustowych dostępne są też na popularnych serwisach aukcyjnych. W przypadku składania zamówienia przez internet, zarejestruj się i zaloguj na konto, a następnie podaj wszystkie dane w formularzu zamówienia (w niektórych sklepach produkt można zamówić bez klikania w przycisk zaloguj się). Usługi dotyczące sprzedaży i dostawy rur przepustowych możemy też zamówić bez wyszukiwania w sieci. Ogłoszenia z taką ofertą najlepiej znaleźć w okolicy. Dzięki temu oszczędzimy na dostawie towaru.