Jedni tankują tam gdzie taniej, drudzy tam gdzie akurat im się lampka ostrzegawcza zapali.
Z kolei jeszcze inni, dla których ta analiza powstaje, tankują tylko na polskich stacjach. Wedle badania PBS Loyalty Benchmark, do grupy tej należy już 40% Polaków. Oczywiście chciałoby się, żeby ten odsetek wynosił 95%, ale mimo wszystko cieszy, że ta grupa jest bardzo znaczna.
Na szczęście bardziej optymistyczna jest kwestia udziałów rynkowych. Jedynie nieco ponad co piąta stacja należy do zagranicznych koncernów. W szczegółach dla roku 2013 przedstawiało się to następująco:
PKN ORLEN – 1 778 stacji, z czego niecałe 500 pod marką Bliska.
Grupa LOTOS – 439 stacji, z czego nieco ponad 100 pod marką Optima.
British Petroleum (BP) – ok. 450 stacji.
Shell – ok. 375.
Statoil – ok. 355.
Lukoil – 115.
Slovnaft – 48.
Carrefour – 43.
Intermarche – 41.
Tesco – 29.
Auchan – 24.
Huzar – 90.
Moya – 70.
Delfin – 21.
Jeśli chodzi o zmiany na rynku stacji to zdecydowanie rośnie liczba tych ostatnich. Co prawda nowe stacje nie powstają w jakiś znacznych ilościach, ale coraz więcej drobnych właścicieli przekonuje się do włączenie swojego obiektu do sieci niezależnych stacji. Stąd też można założyć, że ostatnie trzy liczby już w momencie powstawanie tego tekstu są nieaktualne.
Autor: Tomasz Dziewulski
Przepisz kod z obrazka
Zapisz się do naszego newslettera, aby być zawsze na bieżąco z najnowszymi informacjami na WspieramRozwój.pl