Max Factor – dzieło życia pana Faktorowicza

18 maja, 2014 Wyłączono przez Dawid
Max Factor – dzieło życia pana Faktorowicza

Każda z pań na pewno zna tę markę. Niewiele osób jednak wie, że ma ona polskie korzenie. O ile dziś stanowi ona dumę amerykańskie korporacji Procter & Gamble, o tyle na początku dwudziestego wieku to polski imigrant podbijał za jej pomocą Hollywood i światowy rynek kosmetyków.

Maks Faktorowicz – twórca kosmetycznej potęgi

W czasach największego rozkwitu Hollywood, na ustach wszystkich aktorów i aktorek znajdywało się jedno nazwisko: Maksymillian Faktorowicz. Polski kosmetolog urodził się w 1872 roku w Zduńskiej Woli. Rozpoczął swoją działalność jeszcze w czasach, gdy półprodukty i fabrykanty były trudno dostępne. Wizjoner rozpoczął już w wieku 14-lat działalność, pracując w pobliskiej drogerii i ucząc się sztuki tworzenia kosmetyków. Sześć lat później otworzył własny sklep drogeryjno-perukarski w Moskwie i w bardzo szybkim tempie stał się doradcą kosmetycznym rosyjskich elit i dworu carskiego. W 1914 r. wyemigrował do Stanów Zjednoczonych i osiedlił się w Los Angeles, by być bliżej rozwijającego się przemysłu filmowego.

Historia Max Factor

Wizażysta jest poza kosmetykami również znany ze swoich wynalazków, takich jak urodowy mikrometr, opracowany do pomiaru twarzy klientów. Choć przypomina średniowieczne narzędzie tortur, z racji nazwiska twórcy i stojącej za nim marki, został przyjęty z ogromnym uznaniem.

W 1916 r. rozpoczęła się regularna sprzedaż cieni do oczu i kredek do brwi. Do tej pory kosmetyki były dostępne wyłącznie w przemyśle filmowym, stąd ogromne zainteresowanie i popyt na produkty Faktorowicza. Cztery lata później wprowadzono pełną gamę kosmetyków, nadając linii nazwę „make-up” – termin, który sam wizjoner ukuł.

Nie wiele brakowało, aby polskie produkty znalazły się na światowym rynku. Niestety, marka Max Factor, mimo, iż założona przez Polaka, należy obecnie do amerykańskich koncernów kosmetycznych. Warto jednak pamiętać o polskich markach, którym rzeczywiście udało się odnieść sukces na światowym rynku. Polskie kosmetyki podbijają nie tylko rynki europejskie. Obecne są już na kontynencie afrykańskim, czy azjatyckim. Przykładem mogą być firmy Bielenda oraz Oceanic. Firma Ziaja, obecna na polskim rynku od 20 lat, również podbija rynki międzynarodowe. W Słowenii największą popularnością cieszy się seria masło kakaowe, a w Irlandii i Niemczech Kozie Mleko. Podobne rynki okupuje również firma Dermika. Nie należy także zapominać o światowym liderze wśród kosmetyków luksusowych: marka Dr Irena Eris, jako jedyna polska marka selektywna, została właśnie przyjęta do prestiżowej francuskiej organizacji Comité Colbert, która zrzesza 75 najbardziej luksusowych marek na świecie, m.in. Chanel, Dior czy Louis Vuitton

 

Bibliografia:

1. https://beautybook.pl/pl/nowosci/Czlowiek-ktory-wymyslil-make-up-Max-Factor-pl

2. https://www.maxfactor.pl/heritage/the-max-factor-story

3. https://biotechnologia.pl/kosmetologia/artykuly/polskie-kosmetyki-na-rynkach-swiatowych,3300

4. https://blizejbiznesu.com/dr-irena-eris/

Autor: Jowita Ryczkowska

sklep Wspieram Rozwój PL


Inne artykuły, które mogłyby Cię zainteresować:
Polskie firmy produkujące kosmetyki naturalne – poznaj polskich producentów kosmetyków naturalnych.