Mów tak, aby Cię słuchano. Trudna sztuka konwersacji i wystąpień publicznych
27 października, 2022Podczas wystąpień publicznych, prowadzenia szkolenia czy dyskusji ze współpracownikami, wielu osobom towarzyszy strach, drżenie rąk, ochota, by jak najszybciej skończyć spotkanie, a nawet zapaść się pod ziemię. Wystąpienia publiczne są stresujące prawie dla każdego, jednak z lękiem można skutecznie sobie radzić. Umiejętność publicznego występowania może być wrodzona, ale można się jej także nauczyć. Wystarczy pozytywne nastawienie i wzięcie do serca rad doświadczonych mówców.
Dlaczego angażowanie słuchaczy jest tak istotne?
Wystąpienie publiczne nie będzie miało znaczenia, jeśli nie skupisz uwagi słuchaczy. Podczas mówienia do grupy czy nawet w trakcie negocjacji z klientem, musisz mieć pewność, że docierasz do swojego odbiorcy, bo słyszeć, a słuchać to dwa różne słowa.
Jeżeli chcesz, aby komunikacja weszła na wysoki poziom, należy mówić do aktywnych słuchaczy, czyli takich, którzy chcą rozmawiać i słuchają nie dlatego, że zostali zobligowani do uczestnictwa w Twoim publicznym wystąpieniu, ale faktycznie są ciekawi tego, co masz do powiedzenia.
Od zaangażowanego słuchacza można oczekiwać empatii, zrozumienia, ale także inspirującego dialogu i odpowiedzi na zadawane pytania. Słuchacz aktywny wykazuje się również szczerością. Dąży nie do krytyki, ale do poszukiwania rozwiązania.
Nawiązanie relacji ze słuchaczem pozwoli Ci, osobie przedstawiającej problem lub pomysł, znaleźć korzystne rozwiązanie, zobaczyć zagadnienia z zupełnie innej perspektywy. Zachęcony ciekawym występem publicznym uczestnik kursu, konferencji lub odbiorca wykładu, wyśle odpowiedź zwrotną. To podnosi poziom komunikacji i przynosi korzyści oraz zadowolenie obu stronom, także prelegentowi.
Jak zaplanować swoje wystąpienie?
Przygotowanie się do występu publicznego, nie może obejmować jedynie zapisania treści wystąpienia i nauczenia się jej na pamięć. Wręcz przeciwnie. Lepszym wyjściem jest opracowanie przemówienia, ale bez jego dokładnego zapamiętywania. W takim przypadku będzie ono naturalne i dynamiczne.
Może się okazać, że ciekawe spostrzeżenia przyjdą w czasie wypowiedzi albo zostaną podrzucone przez aktywną publikę. Poza samą treścią wystąpienia liczą się także inne aspekty.
Zadbaj o pierwsze wrażenie
Wśród psychologów pojawia się takie określenie jak efekt pierwszego wrażenia, efekt aureoli lub efekt halo. Polega ono na tym, że człowiek kształtuje swoją opinię na temat rozmówcy. Czasami wystarczy sekunda, najwyżej 30, by słuchacze ocenili rozmówcę po jego wyglądzie, mowie ciała, tembrze głosu i nastawieniu do widowni. Dlatego przed wyjściem na scenę lub na środek sali konferencyjnej, wybierz odpowiedni strój, np. garnitur, garsonkę, czyste buty, zrób makijaż, ułóż włosy.
Dowiedz się więcej o szkoleniu Autoprezentacja – kreowanie wizerunku własnego
Warto pamiętać, że nienaganne ubranie sprawdzi się w trakcie publicznego wystąpienia biznesowego, naukowego, podczas którego słuchaczami są podobni Tobie profesjonaliści. Istnieją jednak sytuacje, kiedy warto wybrać luźniejszy strój, np. jeśli w sali będzie więcej młodych ludzi, dla których garnitur może być onieśmielający.
Mów wyraźnie i powoli. Ton głosu też ma znaczenie
Głos i sposób wypowiadania się mają kluczowe znaczenie w trakcie publicznej prezentacji. Podczas wystąpienia publicznego warto mówić wolno, zrozumiale, ale nie monotonnie. Warto być pewnym swego, używać różnych intonacji, a gdy w przemówieniu pojawiają się kluczowe elementy, można je zaakcentować stylem mowy.
Mówiąc, buduj narrację i przekazuj informacje w ciekawy sposób. Od czasu do czasu możesz wykorzystać przykład ze swojego życia, sprawiając, że publiczne wystąpienie nie będzie tak bezosobowe i abstrakcyjne. Suche dane zwykle nużą publiczność.
Podczas przemówienia perswazyjnego, czyli takiego, które dąży do przekonania drugiej strony do Twoich racji, albo skorzystania z Twojego produktu lub usługi, musisz kłaść nacisk na język korzyści i mieć pewność, że wierzysz w to, co mówisz. Jeśli nie masz przekonania, że Twoja oferta jest najlepsza, publika, czy partner w biznesie od razu to wyczują.
Poćwicz mowę ciała i gesty
Mówiąc zwróć uwagę na swoje gesty, które przekazują bardzo dużo informacji. Zależy Ci na dobrej prezencji i korzystnym odbiorze? Stój pewnie, opierając ciężar na obu nogach równomiernie. Nie chowaj rąk z tyłu, nie krzyżuj ich na piersi, nie wykonuj nerwowych ruchów.
Możesz natomiast naturalnie gestykulować i chodzić po scenie. Musisz patrzeć na publiczność. Nigdy jednak nie wybieraj jednej osoby, na której skupisz swoją uwagę. Ona będzie czuła się nieswojo, a reszta słuchaczy będzie miała wrażenie, że jest pomijana.
Dowiedz się więcej o szkoleniu Sztuka prezentacji i wystąpień publicznych/storytelling
Patrz na publiczność, zmieniając co kilkanaście sekund obiekt swojej uwagi. Dłużej możesz zatrzymać wzrok na uczestniku, który zadaje Ci pytania lub komentuje Twoje słowa.
Opanuj sztukę wystąpień publicznych na szkoleniach organizowanych przez Certes
Możesz zadawać sobie pytania: czy jestem w stanie nauczyć się wystąpień publicznych, czy są jakieś ćwiczenia, które przygotowują do wystąpień publicznych? Oczywiście, że tak, ponieważ ćwiczenie czyni mistrza, a przygotowywanie prezentacji i wystąpień po kursie czy szkoleniu będzie znacznie łatwiejsze.
Trenując mówienie do większego grona osób sprawisz, że będziesz czuć coraz mniej strachu, Twoja pozycja będzie wyprostowana i sprawisz wrażenie osoby godnej zaufania. Odpowiednimi ćwiczeniami, wykonywanymi pod okiem specjalistów, wyeliminujesz błędy, niepewność, a także będziesz pewniej wyrażać swoje poglądy.
Certes, firma szkoleniowa z ogromnym doświadczeniem, proponuje nie tylko szkolenia typu: Sztuka prezentacji i wystąpień publicznych/storytelling, ale również kursy z emisji głosu oraz z komunikacji opartej na szacunku i zaufaniu.
Ukończenie wybranych kursów, podczas których specjaliści – na przykładach od wystąpień publicznych – zapoznają Cię z techniką przemawiania i zaangażowania słuchaczy, podniesie Twoje kompetencje jako mówcy.
Podczas aktywnych zajęć będziesz mieć okazję ćwiczyć przemówienia i efektywnie zarządzać komunikacją. Oferta szkoleń jest dostępna zarówno dla firm, jak i osób prywatnych, które chcą przygotować się do publicznych wystąpień i konwersacji.
—
Artykuł sponsorowany