Czym jest downsizing produktów?
17 września, 2022Kupując zazwyczaj te same produkty coraz rzadziej zwracamy uwagę na opakowanie. Jeśli cena jest taka sama, to wszystko wydaje się w porządku. Okazuje się jednak, że coraz częściej zmienia się gramatura produktu. Finalnie zatem kupujemy rzecz, która faktycznie kosztuje więcej. Takie zachowanie sprzedawców nie jest nowością i nazywa się je downsizingiem. Szczególnie często ma ono miejsce obecnie, podczas rosnącej inflacji.
Co to jest downsizing?
Downsizing jest to celowe zmniejszanie wagi produktu przy jednoczesnym zachowaniu ceny. Takie zachowanie ma na celu sprawić, by zysk został niezmienny, szczególnie w trudnych warunkach. W momencie, gdy koszty produkcji się zwiększają każdy sprzedawca lub producent robi wszystko, by nie musiał borykać się z mniejszym zarobkiem. Downsizing to rozwiązanie, które często jest niezauważane przez klientów.
Downsizingiem może być też zmiana składu produktu. Jeśli jeden z jego elementów drożeje producent czasem decyduje się, by końcowy wytwór zawierał jego mniejszą ilość. Dzięki temu stworzenie produktu nie staje się droższe. Nie zapoznając się ze składem trudno jest wtedy zorientować się, że zaszła jakakolwiek zmiana.
Przykłady downsizingu
Niestety coraz więcej znanych marek może być kojarzona ze stosowaniem opisywanego działania. Warto być świadomym klientem i zawsze sprawdzać to, co wkłada się do koszyka pod kątem składu, ceny oraz gramatury. Jakie produkty mogą być już kojarzone z downsizingiem?
Ptasie Mleczko od Wedla
Jest to produkt uwielbiany przez Polaków, ponieważ znany jest od naprawdę wielu lat. Poza tym Wedel zapewnił sobie wyłączność na stosowanie nazwy Ptasie Mleczko. 10 lat temu można było spotkać się z opakowaniem ważącym 450 g. Dziś standardem jest gramatura 360 g. Co istotne cena się nie zmniejszyła, a wręcz delikatnie się podnosi.
Masło
Masło jest produktem, który niemal zawsze drastycznie drożeje, gdy wzrasta również inflacja. Czasami trudno znaleźć je na sklepowych półkach, gdy na znaczeniu zyskuje szum medialny mówiący o pewnych brakach w przetwórstwie mlecznym. Na domiar złego już nie każda kostka waży standardowe 200 g. Będąc skuszonym nieco niższą ceną warto zwrócić uwagę, czy producent nie zmniejszył w międzyczasie wagi o 10 lub 20 g. Takie zachowanie ma na celu skłonić klienta do zakupu danego produktu, bo dzięki temu nawet ktoś skrupulatnie sprawdzający ceny może dać się nabrać.
Olej rzepakowy Wielkopolski
Cena oleju dosłownie szaleje i dziś za litr trzeba zapłacić dwa razy więcej niż jeszcze kilka lat temu. Na domiar złego klientom nie pomagają również znane marki. Wielkopolski to olej, który jest najczęściej wybierany obok Kujawskiego. Mimo sporego zaufania, które zdobył producent, zdecydował się on na zmniejszenie butelki z 1 l do 0,9 l. Wiele osób powie, że to tak naprawdę mała różnica. Warto spojrzeć na to z drugiej strony. Przy dużym wolumenie sprzedaży ta wydawałoby się mała różnica potrafi sprawić, że rosnące koszty produkcji właściwie mogą ominąć przedsiębiorstwo.
Ser żółty Światowid
Światowid to marka, która znana jest z produkcji serów żółtych dla Biedronki. Sery te od dawna cieszą się nawet większą popularnością niż wytwory innych, czasem bardziej renomowanych firm. W mediach społecznościowych można było jednak spotkać się z niezadowoleniem osób, które zauważyły, że nagle gramatura niektórych serów się zmniejszyła. Czasami była to nawet różnica 100 g.
Kapsułki do prania różnych marek
W przypadku wybierania kapsułek do prania trzeba być czujnym, jeśli nie chce się przepłacić. Ich ilość często się zmienia na mniejszą. Dodatkowo zdarza się, że każda z kapsułek także traci na wadze. Oznacza to, że stają się mniej wydajne. Co z tego, że zdecydowaliśmy się na większą ilość, skoro każde pranie i tak będzie wymagać dwóch kapsułek? Niestety ten problem często tyczy się niejednego producenta. W tym przypadku szczególnie warto przeczytać informację na opakowaniu.
Jak się nie dać downsizingowi?
Każdy z czasem przyzwyczaja się do danych marek i produktów i trudno się za to winić. Biorąc pod uwagę różnego rodzaju działania marketingowe, które mają na celu uzyskanie większego zysku producenta warto zawsze być czujnym. Co zrobić, by nie dać się oszukać?
– zawsze należy dokładnie czytać etykiety,
– warto dokładnie przyjrzeć się cenie i gramaturze,
– zwracaj szczególną uwagę, gdy przy produkcie znajduje się informacja, że jest to promocja lub nowość.
Dzięki tym kilku prostym krokom zakupy zawsze będą wydajniejsze. Takie działanie nie zajmie o wiele więcej czasu, a może dać pewność, że nie daliśmy się chwytom marketingowym.
Autor: Dawid Kałuża