Polskie piekarnie i wyroby cukiernicze w Szwecji

25 października, 2023 Wyłączono przez Dawid
Polskie piekarnie i wyroby cukiernicze w Szwecji

Szwecja to bardzo ciekawy kraj w Europie, który ma wyjątkową historię oraz kulturę, a także stwarza wiele możliwości rozwoju. Obecnie dla wielu Polaków jest to świetne miejsce do życia, często wybierane przez wielu emigrantów jako nowe miejsce zamieszkania. Wszystkie te aspekty sprawiły, że coraz więcej polskich sklepów zaczyna otwierać się w Szwecji, gdzie można znaleźć nie tylko produkty spożywcze, ale także produkty typowe dla polskiej kultury, w tym wyroby cukiernicze. Polskie marki cukiernicze zajmują swoje miejsce na półkach tych sklepów, przynosząc kawałek Polski do serc i podniebienia Szwedów. Sprawdzamy Polskie piekarnie w Szwecji.

Polskie piekarnie w Szwecji – trend wzrostu

Od wielu lat kraj ten jest jednym z najbardziej lubianych przez Polaków krajów. W 2021 mieszkało w nim  około 100 000 tysięcy Polaków. W samej Szwecji mieszka około 10,5 miliona ludzi.  Poza Sztokholmem najbardziej zaludnionymi miastami są Göteborg, Malmö, a także Uppsala. Są to największe ośrodki miejskie, a także miejsca najczęściej wybierane przez imigrantów do zamieszkania. 

Popularność polskich marek cukierniczych rośnie z roku na rok coraz bardziej. Wraz ze zmianami światowego handlu żywnością Polska zyskuje reputację producenta wysokiej jakości wyrobów cukierniczych, które cieszą się uznaniem nie tylko na polskim, ale także za granicą.

Okazuje się, że według rankingów FMCG pod względem sprzedaży polska marka plasuje się dość wysoko. Według danych z 2021 r. nasz kraj zajmuje 10. miejsce (39,6% wolumenu i 31,0% w wartości sprzedaży ogółem). Oznacza to, że polskie produkty są wysokie jakościowo i atrakcyjne dla konsumentów.

Ostatnie lata przyniosły polskim produktom  rolno-spożywczym dużą popularność. Wartość łączna polskiego exportu w 2022 wynosiła aż  47,6 mld euro. Oznacza to wzrost o 26,7% w stosunku do 2021 roku.

Analiza globalnej ekspansji polskich marek spożywczych

Globalna ekspansja polskich marek spożywczych to bardzo dynamiczny proces, który nie tylko wzmacnia pozycję Polski jako gracza na światowym rynku, ale także przyczynia się do jej atrakcyjności 

W miarę jak konsumenci na całym świecie stają się coraz bardziej świadomi jakości i pochodzenia swojej żywności, polskie firmy umiejętnie to wykorzystują, stale podnosząc standardy produkcji i dostarczając produkty wysokiej jakości, zgodne z aktualnymi trendami zdrowego stylu życia.

W branży cukierniczej polskie marki wyróżniają się unikalnym połączeniem receptur i nowatorskich pomysłów, przyciągając uwagę międzynarodowych konsumentów poszukujących autentycznych smaków i doznań.

Analizując globalną ekspansję polskich marek spożywczych, widzimy, że głównymi czynnikami sukcesu są właściwa strategia marketingowa, rozpoznawalność marki oraz umiejętność dostosowania się do innych oczekiwań konsumentów na różnych rynkach.

Szwecja jako atrakcyjny rynku dla wyrobów cukierniczych

Kuchnia szwedzka uchodzi za jedną ze zdrowszych kuchni świata. Jak się okazuje, dużą rolę w jej kształtowaniu odegrała kuchnia turecka, a także polska. Ogromny wpływ na jej rozwój miał dostęp do morza. Dlatego kuchnia ta jest bogata w ryby.

Szwedzkie wyroby cukiernicze znane są przede wszystkim z wysokiej jakości składników i charakterystycznych smaków, często zawierających korzenne nuty, a także owocowy lub migdałowy smak. Do popularnych szwedzkich wypieków należą cynamonki zwane „kanelbullar”. Kolejnym przysmakiem są imbirowe pierniczki ,,pepparkakor’’. Warto również wspomnieć o szwedzkim torciku migdałowym, który składa się z dwóch blatów bezowo-migdałowych oraz jest przekładany maślano- żółtkowym kremem. Innym szwedzkim wypiekiem są lussekatter, czyli drożdżowe bułeczki, które wypieka się na święto Świętej Łucji

Jak się okazuje, wiele Szwedów bardzo lubią popularne w Polsce słodycze, takie jak krówki, ptasie mleczko czy delicje. Biorąc pod uwagę fakt, że Szwedzi uwielbiają słodkości, to jak najbardziej jest to atrakcyjny rynek dla polskich wyrobów cukierniczych. Potwierdza to, chociażby fakt, że mają specjalną przerwę na kawę i ciastko, która nazywa się ,,fika’’. Nie jest to ani podwieczorek, ani deser, a przerwa na kawę w połączeniu z małą, słodką przekąską. 

Polskie piekarnie w Szwecji

W Szwecji istnieje kilka sklepów, które specjalizują się w sprzedaży polskiej żywności. Jest to między innymi  Polska Delikatesser. Oferowane produkty spełniają najwyższe międzynarodowe standardy jakości. Oznaczone są również regionalnym certyfikatem, dzięki czemu konsumenci mają pewność, że zostały wykonane według oryginalnej receptury. Polska Delikatesy współpracują z dostawcami z całej Polski, dzięki czemu zapewniona jest zawsze świeża żywność. Ponadto sklep oferuje szeroki asortyment. Można dostać pierogi, słone przekąski, a także słodycze.  Otrzymamy popularne w Polsce ptasie mleczko, Grześki czy oranżadę. Można również otrzymać kultowe pączki – szczególnie w okresie Tłustego Czwartku. 

Kolejnym przykładem jest Polfood Torsgatan 49, Sztokholm. Jest to prawdopodobnie jeden z najstarszych polskich sklepów w Sztokholmie. Dla wielu Polaków był i nadal jest głównym punktem sprzedaży polskich produktów. Cechuje go szeroki wybór wędlin, wędlin według polskich receptur produkowanych w Szwecji, przetwory, konserwy rybne i mięsne oraz słodycze. Na zamówienie można dostać nawet domowej roboty pierogi. Sklepowe półki są bogate w polskie dżemy. Do tego znajdziemy świeże pieczywo, pączki i doskonałe wypieki. 

Inne sklepy, które oferują polskie produkty to m.in. EuroDeli, Hagsätra torg 32, Hagsätra czy Rabbit delikatesser, Ankdammsgatan 5, T-Solna. Znajdziemy w nich wędliny, pasztety, konserwy, kompoty, soki, a nawet pierogi domowej roboty. Oprócz tego możemy także otrzymać pyszne polskie ciasta. 

W Szwecji istnieje wiele sklepów oferujących polskie produkty. Wzrost popularności tych sklepów to głównie zasługa emigrujących do Szwecji Polaków, którzy chcieli zachować swoją kulturę i tradycję poza granicami kraju. 

Jednak warto też zaznaczyć, że z polskich sklepów korzystają nie tylko Polacy, a także Szwedzi i mieszkańcy innych narodowości, którzy chcą urozmaicić swoją kuchnię lub poznać inne smaki. 

Polskie piekarnie w Szwecji – preferencje konsumentów

Szwedzkie preferencje kulinarne i cukiernicze charakteryzują się minimalizmem i wykorzystaniem naturalnych składników. W Szwecji popularne są stosunkowo proste desery, często oparte na wykorzystaniu owoców, migdałów i przypraw. Na przykład szwedzkie bułeczki cynamonowe lub pierniki.

Polska kuchnia cukiernicza stawia na cięższe smaki, często bazujące na wykorzystaniu sera czy śmietany. Tradycyjne polskie wypieki, takie jak,  chociażby sernik, makowiec czy pączki mają bogaty smak, a przy tym są dość tłuste. 

Szwedzka kuchnia natomiast najczęściej kojarzy się Polakom ze słynnym „szwedzkim stołem” oraz daniami z restauracji Ikea. Znamy klopsiki (köttbullar) i bułeczki cynamonowe.

Jednak upodobania kulinarne Szwedów są znacznie szersze – od mięsa renifera czy kiełbasy niedźwiedziej spożywanej na północy, po marynowanego śledzia (surströmming). 

Szwecja ma również swoje tradycyjne produkty spożywcze, które są chronione prawem Unii Europejskiej. 

Należy do nich m.in. szwedzki ser półtwardy, którego konsystencja jest dość gładka i aksamitna. Jego smak natomiast jest lekko kwaśny. 

Wyroby cukiernicze są również chronione w Szwecji, w tym skånsk spettekaka, kruchy deser w kształcie piramidy z jajek, mączki ziemniaczanej i cukru. Zwykle podaje się go z kawą i lodami waniliowymi. 

W Szwecji oprócz tego królują ryby. Do produktu tradycyjnego zalicza się kawior pomarańczowy, który jest wytwarzany z ikry sielawy. Innym regionalnym przysmakiem jest  knäckbröed, czyli odmiana suchego chleba. 

Te kilka produktów pokazują, że kuchnia szwedzka charakteryzuje się świeżymi, naturalnymi składnikami i dbałością o równowagę smaków. Wiele dań opiera się na tradycyjnych produktach, takich jak ryby, mięso, ziemniaki, owoce leśne i jagody. Jednym z głównych dań w szwedzkim menu jest „Smorgasbord” – świąteczny stół wypełniony przekąskami, wędlinami, serami i sałatkami.

Ważnym aspektem jest także kultura picia kawy (fika). Oczywiście samej kawie często towarzyszą pyszne wypieki, takie jak bułeczki czy ciastka. W kuchni szwedzkiej nie brakuje również dań o słodkim i słonym smaku, takich jak śledź w różnych sosach, czy tradycyjna „janssons frestelse” – zapiekanka z ziemniakami, cebulą, śledziem i śmietaną.  

Kuchnia szwedzka – bogactwo tradycji 

Kuchnia szwedzka opiera się na bogatych tradycjach kulinarnych regionu. Z regionu południowego pochodzi ciasto, które swoim kształtem przypomina piramidę –  spettekaka. Natomiast region północny kojarzy się ze słynnym surströmmingiem śledziowym i różnymi rodzajami mięs. 

Popularne są również przeróżne rodzaje serów: od delikatnych po te bardziej wyraziste. Szwecja słynie także ze specjalnego mleka przypominającego jogurt, filmjölk, którym posypuje się płatki śniadaniowe i je z chrupiącym chlebem knäckebröd. Ten rodzaj ciasta powstał z potrzeby zachowania żywności w przeszłości.

W Szwecji bardzo popularne są dżemy oraz różnego rodzaju konfitury, które swoje zastosowanie znalazły w daniach na słodko jak np. naleśnikach, ale też w wytrawnych propozycjach np. jako dodatek do klopsików mięsnych. 

Strategie sukcesu polskich cukierni w Szwecji

Rozwój biznesu cukierniczego za granicą to zadanie, które wymaga znajomości rynku, dużej determinacji, ale także bardzo dobrej  znajomości kultury i gustów swoich klientów. Decydując się na wejście na szwedzki rynek, polscy cukiernicy muszą przede wszystkim wziąć pod uwagę preferencje swoich konsumentów oraz wykorzystać lokalne surowce i tradycje, aby zdobyć ich serca oraz zaufanie.

Skutecznie dostosowanie marketingu do oczekiwań szwedzkich klientów

Dobre pierwsze wrażenie jest kluczem do przyciągnięcia i utrzymania klientów. Dlatego ważne jest, aby polskie cukiernictwo skupiło się na dostosowaniu praktyk marketingowych do preferencji szwedzkiego społeczeństwa. Szwedzi cenią sobie prostotę, minimalizm i elegancję we wzornictwie, co powinno znaleźć odzwierciedlenie w wyglądzie produktu i jego opakowania. Efektywne wykorzystanie kolorów, czcionek i grafik typowych dla danej kultury z pewnością przykuje uwagę klientów na sklepowych półkach. 

Wykorzystanie surowców i lokalnych tradycji do budowania zaufania

Lokalność i tradycja to ważny aspekt, który może znacząco wpłynąć na postrzeganie marki przez klienta. Polskie cukiernie mają możliwość wykorzystania lokalnych szwedzkich surowców do produkcji swoich wyrobów. Maliny z pobliskich sadów, świeże owoce sezonowe czy mleko od lokalnych rolników mogą stać się kluczowymi składnikami, które gwarantują świeżość i jakość produktu.

Polskie piekarnie w Szwecji – Sztokholm

Polskie wyroby dotarły nawet do Sztokholmu! Nowa część dzielnicy Alby, a konkretnie górne wejście ze stacji tunnelbany to miejsce, gdzie mieści się polska piekarnia i cukiernia Tingstorget Bageri. Jej właścicielami są Artur Dywicki i Tomasz Jarecki. W piekarni można dostać świeżo pieczony polski chleb oraz ciasta.  

Perspektywy rozwoju i dalszej ekspansji polskich cukierni w Szwecji

Rozwój polskich piekarni i wypieków na rynku szwedzkim otwiera drzwi do przyszłego rozwoju na rynkach zagranicznych. Bez wątpienia polska kuchnia ma wiele do zaoferowania wielu klientom z różnych stron świata. Jednak warto zdawać sobie sprawę, że osiągnięcie sukcesu wymaga dokładnej analizy rynku, dużo pracy i cierpliwości.   

 

 

Autor: Beata Perzanowska