Max Factor - dzieło życia pana Faktorowicza

Każda z pań na pewno zna tę markę. Niewiele osób jednak wie, że ma ona polskie korzenie. O ile dziś stanowi ona dumę amerykańskie korporacji Procter & Gamble, o tyle na początku dwudziestego wieku to polski imigrant podbijał za jej pomocą Hollywood i światowy rynek kosmetyków.

Maks Faktorowicz - twórca kosmetycznej potęgi

W czasach największego rozkwitu Hollywood, na ustach wszystkich aktorów i aktorek znajdywało się jedno nazwisko: Maksymillian Faktorowicz. Polski kosmetolog urodził się w 1872 roku w Zduńskiej Woli. Rozpoczął swoją działalność jeszcze w czasach, gdy półprodukty i fabrykanty były trudno dostępne. Wizjoner rozpoczął już w wieku 14-lat działalność, pracując w pobliskiej drogerii i ucząc się sztuki tworzenia kosmetyków. Sześć lat później otworzył własny sklep drogeryjno-perukarski w Moskwie i w bardzo szybkim tempie stał się doradcą kosmetycznym rosyjskich elit i dworu carskiego. W 1914 r. wyemigrował do Stanów Zjednoczonych i osiedlił się w Los Angeles, by być bliżej rozwijającego się przemysłu filmowego.

Historia Max Factor

Wizażysta jest poza kosmetykami również znany ze swoich wynalazków, takich jak urodowy mikrometr, opracowany do pomiaru twarzy klientów. Choć przypomina średniowieczne narzędzie tortur, z racji nazwiska twórcy i stojącej za nim marki, został przyjęty z ogromnym uznaniem.

W 1916 r. rozpoczęła się regularna sprzedaż cieni do oczu i kredek do brwi. Do tej pory kosmetyki były dostępne wyłącznie w przemyśle filmowym, stąd ogromne zainteresowanie i popyt na produkty Faktorowicza. Cztery lata później wprowadzono pełną gamę kosmetyków, nadając linii nazwę "make-up" – termin, który sam wizjoner ukuł.

Nie wiele brakowało, aby polskie produkty znalazły się na światowym rynku. Niestety, marka Max Factor, mimo, iż założona przez Polaka, należy obecnie do amerykańskich koncernów kosmetycznych. Warto jednak pamiętać o polskich markach, którym rzeczywiście udało się odnieść sukces na światowym rynku. Polskie kosmetyki podbijają nie tylko rynki europejskie. Obecne są już na kontynencie afrykańskim, czy azjatyckim. Przykładem mogą być firmy Bielenda oraz Oceanic. Firma Ziaja, obecna na polskim rynku od 20 lat, również podbija rynki międzynarodowe. W Słowenii największą popularnością cieszy się seria masło kakaowe, a w Irlandii i Niemczech Kozie Mleko. Podobne rynki okupuje również firma Dermika. Nie należy także zapominać o światowym liderze wśród kosmetyków luksusowych: marka Dr Irena Eris, jako jedyna polska marka selektywna, została właśnie przyjęta do prestiżowej francuskiej organizacji Comité Colbert, która zrzesza 75 najbardziej luksusowych marek na świecie, m.in. Chanel, Dior czy Louis Vuitton

 

Bibliografia:

1. https://beautybook.pl/pl/nowosci/Czlowiek-ktory-wymyslil-make-up-Max-Factor-pl

2. https://www.maxfactor.pl/heritage/the-max-factor-story

3. https://biotechnologia.pl/kosmetologia/artykuly/polskie-kosmetyki-na-rynkach-swiatowych,3300

4. https://blizejbiznesu.com/dr-irena-eris/

Autor: Jowita Ryczkowska



Użytkownik Anulaaa 2014-05-31 02:34:50 IP: 213.76.48.*
Nie miałam pojęcia , że ta marka miała jakikolwiek związek z polską ? a jednak ! :)
Użytkownik ess  2015-02-20 11:21:49 IP: 83.29.0.*
Polacy niejedną rzecz wymyślili , która teraz podbija świat . Wystarczy poszperać trochę w internecie . To przykre , że mimo umiejętności nie można było nic zrobić . Teraz już powoli zwiekszają się możliwości w Polsce , ale w innych krajach bardziej się opłaca coś opatentować i tak polskie możliwości kończą się niczym .
Użytkownik Marconi 2015-03-10 21:56:34 IP: 149.156.255.*
Trzeba korzystać z tego , że powoli zaczyna Się to zmieniać
Użytkownik Purysta 2015-11-05 17:57:23 IP: 109.173.211.*
Uuu, ale żeby tyle błędów? I nawet pisownia "polak" małą literą na takiej stronie?
Użytkownik Djdn 2016-12-10 01:48:51 IP: 178.235.41.*
Był polskim Żydem tak naprawdę a nie Polakiem

Przepisz kod z obrazka

95c17d219289795ba6e2ca427403cfce